Geen ander autoconcern verkocht vorig jaar meer dan Toyota. Ook Volkswagen kon het Japanse merk niet inhalen. Dus die zullen wel heel wat elektrische auto’s verkocht hebben, of niet? Nou, dat valt tegen: minder dan 1 procent van alle auto’s die Toyota verkocht, was volledig elektrisch. En het merk heeft zich ook regelmatig kritisch uitgelaten over EV’s, maar dat maakt ze nog geen haters.

Carsguide sprak met de VP Sales en Marketing van Toyota in Australië. In dit gesprek wil de Australische tak duidelijk maken dat Toyota heus wel EV’s gaat verkopen, maar dat alle aandrijflijnen een rol hebben. Dus ook hybrides, plug-in hybrides, waterstofauto’s én ouderwetse benzineauto’s. Ze willen alle opties openhouden en auto’s bouwen waar iedereen iets aan heeft.

‘We zien het [elektrische voertuig] gewoon niet als de heilige graal of de enige heilige graal op weg naar koolstofneutraliteit. De multi-pathway [met meerdere aandrijflijnen] is nog steeds onze strategie, maar we zijn blij dat we de BEV-markt kunnen betreden. We weten dat het een rol speelt’, zegt de VP. Het merk wil bijvoorbeeld in Australië nog volop diesels blijven verkopen.

Zolang een EV niet kan wat een diesel doet, blijft Toyota diesels verkopen

Zeker in Australië is de diesel nog erg groot. De woordvoerder zegt dat Toyota dieselauto’s blijft verkopen totdat er een EV is die kan doen wat een diesel ook doet. Dat Toyota voorlopig ook vasthoudt aan brandstofauto’s, kan rekenen op kritiek: ‘Sommigen interpreteren het alsof Toyota anti-EV is. Nee, we zijn niet. We zijn gewoon realistisch. We zijn eerlijk over de markt en de positie’

In Nederland verkoopt Toyota vooral auto’s als de Corolla Hybrid en de Prius, maar in het ruige Australië gaan nog veel mensen voor de Land Cruiser en de Hilux. Deze offroaders zijn nog vaak voorzien van een dieselmotor. Heel binnenkort wil Toyota wel beginnen met de verkoop van het eerste elektrische model: de bZ4x. Daarnaast zitten er voor Toyota nog een hoop EV’s in de pijplijn.

Reacties

  • Vranken Luc heeft op 18 februari 2024 geschreven:

    Elektrische auto’s is een aflopend straatje. Voor de ev verkocht word heeft hij al co2 verbruikt evenveel als mijn diesel volvo na 200,000km plus veel kinderarbeid bij de metalen voor de batterij .
    En het klimaat , is een bewezen hoax. Leve vrije energie van uitvinder NICOLA TESLA

    • Wordt Wakker heeft op 18 februari 2024 geschreven:

      Wie zich laat overhalen elektrisch voertuig te kopen gaat helemaal slaafs het agenda 20-30 achterna van The World Economic Forum.
      Dit soort mensen kiezen opgegeven moment om dan maar niet het vliegtuig te pakken en zich gevangen laat zetten in 15 minuten steden.

      • HAHAHAHAHAHA heeft op 18 februari 2024 geschreven:

        Die clowns die zeggen dat ze wakker zijn trappen blind in de sprookjes die mensen verzinnen om onrust te stoken in de Westerse maatschappij.

        Dus doe je ogen open en hou op die Chinees/Russische propaganda te verspreiden!

        • hans peperkamp heeft op 18 februari 2024 geschreven:

          En de Clowns zijn: die profiteren van de zeer lage lonen landen,en van die zeer corrupte landen.Voor die inzenders die de Duitse Taal beheersen.En vaak niet via onze Staatsomroep NPO niet zal worden weergegeven. Vaak door onkunde,maar ook het steeds herhalen,dat we allemaal E-Auto’s zullen gaan rijden?.En de Landelijke Media strapt daar in!.Via : youtube.nl (tik in) Kobalttabbau:So schutzige ist die Saubere Elektroauto Zukunft|ZDFinfo Doku(tik in)Abwracken-Gut für die Wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku(tik in)Autoschrott Afrika: Was deutsche Gebrauchtwagen Arrichten|Die Story kontrovers|BR24(tik in)TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt!Geheimnis Volle Orte|Kabel eins Doku. Geeft weer de exakte info:via de Duitse Omroepen.En wie zijn nu de Clowns?.Die Elektroauto’s die dat kunnen aanschaffen,maar wel met een vliegtuig op vakantie gaan,en duizenden liters Kerozine zal worden verbrant.

          • hans peperkamp heeft op 18 februari 2024 geschreven:

            Ik hoop dat de auto-vakbladen via de hierboven exakte informatie,ook meer aandacht aan zullen weergeven.En gezamelijk een vuist te maken,inzake vooral de kinderarbeid,en vooral de Chinese Investeerders door zeer slechte betalingen aan de Delvers,eens worden aangepakt.En daarom zijn de Chinese BYD/Duitse bekende Automerken etc. bewust zal moeten maken met de arme zielen van Delvers,de kobalt/lithium/mangaan/zilver/neodym en meerdere producten,het fantastische E-auto wel van een ander karakter kan worden weergegeven.En vooral de bekende Auto-vakbladen die heel veel aanhangers kent,in div. landen,de exakte waarheden/waarnemingen willen doorgeven.En noemt men professionle kennis-verrijking.Aan u de Keus.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Frank1470 heeft op 18 februari 2024 geschreven:

      Onzin. Weleens gehoord van solid state batterijen? En eh, jou auto heeft geen accu? En je telefoon….. Elk jaar weer een nieuwe zeker? En je oplaadbare elektrische gereedschappen etc . Dat jij het hebt over de kinderarbeid ?
      Dat is nou hypocriet. En als ze toch al aan het werk zijn voor jou batterijen, dan
      kunnen ze ook wel wat verder graven voor de mijne…… pannekoek

      • hans peperkamp heeft op 18 februari 2024 geschreven:

        We hebben het over vele kg aan het delven van zware metalen,en vooral het gaan rijden met E-Auto’s,wordt vaak voor reclame opbrengsten,als bezien voor het voort bestaan van Vak- bladen auto info.En Wat betekend Pers-vrijheid!,Als de Hoofd-Reactie bepalend kan zijn,wat voor belang heeft een bepaalde auto-informatie.Vooral de kennis-overdracht inzake de zeer dure sport-Auto’s,en de vormgeving vaak zijn het de Italiaanse ontwerpers die vaak nieuwe vormen kunnen geven.En vanaf de Romijnen-tijd ver geleden zijn het meesters geworden,in ontwerp-vormgeving.En vooral worden ze ingezet voor nieuwe-auto-ontwerpen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Big Ric heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    ook electriciteit moet geproduceerd worden nietwaar? Door de wind? ja, als er wind is, door de zon? Ja, als de zon schijnt, kerncentrales? ja, jammer dat ze niet weten waar blijven met hun giftig afval, gascentrales? oei.., stikstof, etc. etc., simpel gesteld, zonder afval geen stroom, zoals het met alle beweging is, geen eten, geen residu, als ge dan ziet hoe massaal veel stroom er verloren gaat tijdens het transport vergeet de “zuivere” brandstof dan maar, trouwens, iemand nog iets gehoord van het zeeschip met brandende ev’s? of heeft dat een zeemansgraf gehad? en die lang, 15/20 jaar meegaande batterijen, (vergeet het maar) waar gaan die naartoe als ze afgedankt worden? Afrika? En wat echte vervuiling betreft, elke dag zie ik tientallen condensstrepen hoog in de lucht, duizenden vliegtuigen per jaar die hun vuiligheid uitspuwen boven onze hoofden, zonder filters, iemand??

    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      BIG RiC:via : youtube.nl (tik in) ITER en SMALL Modular Kernfusiereaktoren en Wendelstein 7-X Stellarator:geven weer via zware waterstof Atomen die nieuwe energie opwekking,maar wel in aanbouw in zuid Frankrijk en in noord duitsland:geen kernafval maar een beetje Thorium,wat na 100 jaar weer is geneutraliseerd.Ik zal het niet meer meemaken mijn huidige leeftijd van 80 jaar.

      Reageer
    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Geachte Big Ric:weer een inzender,die weet het verschil tussen de lucht-vervuilers.Het is een toneelstukje,ik rijd een E-Auto voor het terugdringen van de CO2 reductie.Maar wel een brandstof-auto inhuren,om hun Caravan te trekken naar de vakantie-landen -Campings.Of die.div keren per jaar gaan vliegen zowel binnen als buiten Europa,maar wel beschikken over 2 Elektrische auto’s van de zaak,voor het klimaat/milieuaspecten.En dan hun vliegvakanties al hebben vastgezet.En dat heet:brokje schijnheiligheid.Als het maar niet tenmiste zal gaan in meer vliegen,voor meer vakantie-genot.Het aanschaffen van E-Auto’s en zonnepanelen en warmtepompen,en vooral de meer verdienende Burgers,hebben toch maling aan het wereld klimaat/mileu-aspecten,en dan heb ik het nog niet over die vervuilende plezier-jacht motoren,die de komende tijd weer gaan rondvaren door heel Nederland,of daarbuiten.Je ziet ze al liggen in Monaco, als de Formule 1 daar begint.En later rondvaren over de blauwe Middellandse zee,in afmeren ergens aan de Tropische Eilanden.En wij Burgers worden door Eurpese Stalistissch afspraken gedwongen om E-Auto’s te gaan rijden,in het belang van de uitstoot van de CO2 uitstoot.Ik op de verkeerde school hebben gezeten,heel lang geleden nog nooit had men toen over de uitstoot van milieu-onvriendelijke stoffen.Mijnadvies,blijf lekker doorrijden met je brandstofauto,ze zijn naar 10 jaar toch afgeschreven de dagwaarde,en dan rijd je heel goedkoop,en je gaat elke dag met een glimlach achter het stuur plaats nemen,want je auto is allang betaald.En het kosten-plaatje is gemakkelijk financieel te overbruggen,anders worden de ingeleverde auto’s verscheept naar Afrika,en daar een tweede autoleven krijgen,100.000 km op de teller geldt daar als nieuw,vooral is de voorkeur voor de solide Duitse auto merken.

      • Frank1470 heeft op 18 februari 2024 geschreven:

        Je moet je hoofd ook niet zo vaak tegen een muur aan stoten. Dat is niet goed. Geloof me nou lieve wappie, want daar wordt je debiel van………oeps…..te laat

        • Hansje heeft op 19 februari 2024 geschreven:

          Inderdaad groot gelijk !
          Ik rijd met mijn 3 cilinder met startstop systeem en een verbruik van 1 op 24. Met mijn groene milieu sticker mag ik in buurland Duitsland elke stad en dorp in. Een EV is niets voor mij ik heb nu een actieradius van bijna 900 km met mijn Franse mercedes 😂 voor mij voorlopig geen eclectische auto.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Harko heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    We worden gedwongen om allemaal elektrisch te gaan rijden maar dat is de kop in het zand steken van onze regering het net is nu al niet toereikend huizen en fabrieken aan te sluiten op elektra wat als we allemaal elektrisch gaan rijden en overgaan op warmtepompen dat is helemaal niet mogelijk denk dat het nog dertig tot veertig jaar duurt voordat dit mogelijk is en gaat miljarden kosten

    • @harco heeft op 17 februari 2024 geschreven:

      Je verhaal heeft net zoveel inhoud als interpunctie. Dat we afstappen van emissie voertuigen komt niet door ‘de regering’ maar omdat de aarde kapot gaat door alle troep die wij de lucht in brengen. Daar moeten we wat tegen doen en nee dit is niet altijd leuk. Het alternatief, niets doen, is alleen een stuk vervelender.

      • Veteraan heeft op 17 februari 2024 geschreven:

        @Harko. Nee jou waarheid is niet die van mij. Als het niet door de regering komt van Nederland waarvan doen de regeringen van China, Rusland, héél Azië dan helemaal niets aan het probleem? Als je wat vaker over de Grens zou zijn geweest ipv bomen knuffelen op de Veluwe dan zou je weten hoe nietig Nederland op de wereld kaart is. Zo nietig dat het helemaal onder de stof zit uit de Sahara, als in Afrika een storm opsteekt.. Datzelfde geldt ook voor luchtverontreiniging uit het Oosten.

        • @veteraan heeft op 17 februari 2024 geschreven:

          Je hebt geen idee waar je over praat. China neemt net als Nederland veel maatregelen om emissies te beperken. Waar denk je dat in de wereld de meeste renewable energie geproduceerd wordt en waar de meeste elektrische auto’s verkocht worden?

          Die mensen die doen alsof ze alles weten maar er niets van snappen zijn dieptriest. En ondertussen geven die soort droeftoeters voor alles wat in hun eigen treurige leventjes niet goed gaat ‘de regering’ of ‘de elite’ de schuld.

          • @Jules heeft op 18 februari 2024 geschreven:

            Je maakt jezelf totaal belachelijk met deze onzin. Dit soort domheid is omgekeerd evenredig aan succes in het leven. Jij hebt geen Harley (kan je niet betalen), jij vliegt niet (kan je niet betalen) en komt niet in het buitenland (want dat is eng).

          • Frank1470 heeft op 18 februari 2024 geschreven:

            Goh een wetenschapper in spee. 3 %……en plastic vind je ook niet overal op aarde in die korte tijd dat we het gebruiken. Onnozele. Jammer dat jij maar 3% van je hersencellen kunt gebruiken. Je zal dus niet begrijpen wat ik hiermee bedoel te zeggen

          • Jules heeft op 18 februari 2024 geschreven:

            Ventje , je weet niet eens waarover je praat. De mens heeft amper 3% impact op het milieu. IJstijden en opwarming zijn er reeds zolang deze aardkloot is ontstaan . Dus lul maar rustig verder . Ik blijf met mijn diesels en mijn Harley’s rijden en vlieg jaarlijks vele mijlen . Ik leef en maak mijn totaal niet druk om al dat schijnheilig fake gedoe . Intussen kunnen onze gefortuneerde “ wereldleiders “ en hun multinational vriendjes verschillende keren per jaar onder het mom van conferenties gaan feestvieren in een of andere oliestaat gebracht door hun privéjets.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Geachte Harko: weer een inzender die het begrijpt,dat ze eerst 15 jaar geleden zowel de stroomnetkabels en de Krachtstroom-Transformatoren in de middelspanning van 110 KV wisselstroom.En al die E-auto’s/E-vervoersbussen/E-vrachtwagens veroorzaken steeds meer de korte stroomnet uitval,op vele locatie’s in het land.Ik zal het nog een keer doorgeven: via youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in den Blackout?: geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselspanning zal gaan veranderen.Je moet wel de Duitse Taal beheersen of Plötzlich Dunkel en Blackout-wie gut sind wir auf Hessen ohne strom vorbereitet? Geeft weer als er een Blackout zal ontstaan,en dat kan in alle aangesloten EU landen een totale Blackout ontstaan.

      Reageer
    Reageer
  • Kas heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Het feit dat u weet dat één persoon in Finland het voor mekaar gekregen heeft zijn Tesla accu te slopen zegt héél veel. Dat gebeurt dus eigenlijk nooit, en als het gebeurt is het wereldnieuws omdat gekkies er hard op gaan met een “zie je wel! EV is niks!”.
    Een EV gaat bij normaal gebruik normaliter 15-20 jaar mee zonder noemenswaardige kosten. Bij een brandstofauto is dat wel anders. Het zeer weinige onderhoud dat EV’s nodig hebben is ook een milieuwinst die velen over het hoofd zien.
    Bekijk eens wat écht onderzoek over elektrisch rijden en hoe dat nu de beste optie is (zodra bv waterstof efficiënt geproduceerd kan worden zal dat mogelijk anders worden, maar daar zijn we voorlopig nog niet!), in plaats van te Googlen naar nadelen van elektrisch rijden en alles dat je vindt aan te grijpen als bevestiging van hoe slecht het wel niet is. Dat is hoe je een werkstuk in de brugklas nog mag schrijven, daarna weet een beetje weldenkend mens beter

    • Olav heeft op 17 februari 2024 geschreven:

      Hoi Kas, ik rij ook electrisch, qua comfort heerlijk. Maar als ik eerlijk het verbruik omzet betwijfel ik echt of het zoveel beter is qua uitstoot. Ja als je met de leuke fabrikant cijfertjes rekend waarschijnlijk wel. Maar in de praktijk zit ik 30% naast dat fabrikant cijfertjes. Als ik dat dan afzet tegen mijn vorige zuinige benzine auto. Is in mijn geval de uitstoot omhoog gegaan. De fabrikant geeft met de leuke cijfers 1:7,5 en praktisch 1:6 maar de praktijk is 1:4 (kw/km]. Dus laten we vooral eerlijke cijfers gaan rapporteren. Dan kunnen we ook direct zien dat investeren in waterstof misschien toch niet zo slecht is. Moeten de pro-ev leugenaars wel eerst aangepakt worden.

      • Sem heeft op 17 februari 2024 geschreven:

        Hoe zit het eigenlijk met de kobalt winning voor die accu’s?
        Hartelijke groet

        • Frank1470 heeft op 18 februari 2024 geschreven:

          Wel eens gehoord van solid state batterijen? De techniek gaat verder en verder. Zo gaat dat in de wetenschappelijke wereld. Iets waar op de neanderthaler lijkende wappies niets van blijken te snappen. Als het aan jullie had gelegen woonden we nog in grotten.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Ik heb jarenlang LPG gereden,nadeel bij zeer koude buitentemperaturen start problemen maar kon via een knopje omdraaien startten op benzine.Nadeel de extra belasting van de gastank op de schokbrekers en de achterbanden,en daarnaast kon ik div openbare parkeer garages niet parkeren,met LPG ontploffingsgevaar.En zo heeft elke soort brandstof zijn voordeel,daarnaast was LPG een zeer schone gas(propaan/butaan).via YouTube.nl (tik in)Stadt verbietet Elektroautos im tiefgarage:brandgefahr.En dat is ook bij de VEV van eigenaars,als er sprake is van ondergronds parkeren.De gevolgen kunnen zeer kostbaar zijn het herstel,zelfs het gebouw kan scheuren etc.En zulke info zal niet bij de aankoop van de E-auto meegenomen worden.zelfs in het TV programma van KASSA is dat weergegeven.

      • Rob Kruger heeft op 16 februari 2024 geschreven:

        Ik reed in 1982 in een Mazda 929 estate
        op schone LPG. Toen werd je door onze (r)overheid al gestraft met een hoge wegenbelasting. Onze overheid heeft de destijds gesommeerde LPG bedrijven “de nek om gedraaid” zoals LandiHartog en Vialle. Dastna nog diverse Citroën BX op LPG. Startten zelfs op LPG bij zeer lage temperaturen.

        • @rob heeft op 17 februari 2024 geschreven:

          Mensen die “roverheid” zeggen zijn niet serieus te nemen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ik heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Logisch. Als je niet-gehersenspoeld kijkt naar auto’s kun je niet zeggen dat electrisch rijden milieubewust is.
    De grondstof voor batterijen zoals bv. Lithium zorgt voor het wegmalen van berggebieden. Waterstof is m.i. een betere keuze.
    Ik las dat in Australië de diesels met een ander filter 90% waterstof op 10% diesel kunnen gaan rijden. Die hebben dus reëel gezien niks tegen diesels.
    Goed van Toyota dat ze eerlijk zijn.

    • Kas heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      De enige die hier echt gehersenspoeld is bent u… Als je nu nog steeds niet inziet dat vandaag de EV by far de meest milieuvriendelijke optie is in de meeste landen dan heb je wel een enorm bord voor de kop. In Australië is dat wel wat genuanceerder… Daar worden veel meer lange afstanden gereisd en dat maakt elektrisch rijden minder praktisch maar met veel snelladen ook beduidend minder duurzaam. Maar verder? Alle mythes over de milieuschade door accu’s zijn al duizenden keren ontkracht. Bovendien is het eenmalig aangezien een accu met gemak 15-20 jaar mee kan, daarna gerefurbished met een ander doel eventueel nog eens 10 jaar en vervolgens is het voor 90-99% te recyclen. De milieuwinst ten opzichte van brandstof is er al na enkele jaren, daarna alleen nog maar winst. Haal de kop uit het zand, kijk eens naar wat betrouwbare onderzoeken (hint: die vind je niet op Facebook!) en kom dan nog eens terug.

      • hans peperkamp heeft op 17 februari 2024 geschreven:

        Ik geniet elke morgen: met koffie gezet en een goedgekookte ei daarbij,en 2 boterhammen in gesmeerd met echte roomboter.En mijn zeer dure OLED LG nieuwste model 65″ aangezet,en via mijn router streaming naar de OLED TV,en het blijft prachtige opname’s uit Finland,het opblazen van eens zo’n dure Tesla Elektrische-Auto.Ik kan er géén genoeg van krijgen,wat een bezitter van die 10 jaar oude Tesla,zijn Tesla heeft aangedaan!.Daar moet je wel goed over nagedacht hebben.Klasse super-snelle -camera’s die dat waar konden maken.En weten onze klimaat-pausen dat ook: oa Ed Nijpels/Klaver en meer groen-linkse tuinkabouters en Frans Timmermans,dat ook?.En die steeds terugkerende Aktie-Groepen,die maar meelopen met de massa van klimaat-milieu-aktivisten.Ga je ouders maar vertellen waarom ze jou op deze verschrikkelijke wereld hebben gezet,en de sperma niet hadden gedeponeerd in een afval-putje.En dat je leven zal worden ingekort,door de vuiling van fossiele brandstoffen,Uitwaterstof zeit gij geboren,en je weer tot waterstof zult terugkeren,want alle bestaat uit waterstof,zelfs alle planeten onze Zon etc.En bewijs dat maar eens,dat ik ongelijk hebt.

        Reageer
      • Olav heeft op 17 februari 2024 geschreven:

        Milieuschade is helemaal niet ontkracht, hoe kom je daarbij. Accus waren en zijn schadelijke voor het milieu. Nu je dit gezegd heb kan ik jou in het geheel niet serieus meer nemen. Jij bent dus de pro-ev leugenaars. Ben zelf ook een ev rijder, maar verkondig niet diezelfde onzin als jou. Als ev rijder zie ik trouwens meer in waterstof en hoop dat dat snel van de grond komt, moeten we wel pro-ev leugenaars zoals jou aan de kant schuiven die ontwikkelingen tegenhouden.

        Reageer
      • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

        Kas: via youtube.nl (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S.Ik kan er zo van genieten.En u kunt meerdere opname’s bekijken het ontploffen van de Tesla’s.U heeft het over milieu-aspecten (tik in) ZDF HD planet e Der wahre preis von Elektroautos (tik in) Bolivien im Lithium Rausch: geeft weer de verschrikkelijke werkomstandig heden van de Delvers,in de zeer corrupte landen,waar menschen-rechten totaal niet aanwezig zijn.Voor 7.5 euro per dag: gaat u daar voor werken?.En waterstof-productie gaat een zeer grote toekomst worden.Maar in Nederland weten ze alles beter dan in de rest van de wereld.40 jaar hebben wij gekampeerd in vele landen,en ik ging nooit bij Nederlandse kampeerders staan.die klaagden over alles, maar meer bij de buitenlandse kampeerders,die de glimlach op hun spoel hadden. En vooral de Belgen-Vlamingen hebben een hekel aan de Nederlander,omdat de Belgen vaak voor dom worden uitgemaakt.Wij zelf hebben heel veel vrienden Belgen van over gehouden.

        Reageer
      Reageer
    • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Eindelijk een inzender die het begrijpt.Geachte IK,voor meer exacte waarheden die vaak niet de media halen.(bronvermeldingen,via ovmagazie.nl ALLE THEMA’S zap: naar Waterstof:massa is kassa:en neem kennis van exacte waarheden en info: en Alstom waterstoftreinen:terug naar ENERGIE pag 2:Onze Energiehuishouding moet slimmer.geeft weer de energie-opwekking van de toekomst.En met zulke Technische info,moet je niet zijn bij: Vandaaginside,maar wel over sexuwele voorlichting waar gaat het feitelijk over.Je kunt daar beter plaats nemen met een Helm en daar boven op een penis,want dat is lekker man.En daar gaat het de laatste tijd over: kunspenissen en smeriger filmpjes,en vooral met die uilenbril,lacht om alles wat met geslachtsdelen te maken heeft,maar ze hebben wel de meeste kijkers.via deze omroep van Johan de Mol.En daar gaat het om,inhoud is niet belangrijk.

      • Kas heeft op 16 februari 2024 geschreven:

        Uw taalgebruik en grammatica zegt veel over de zinnigheid van deze reactie.

        • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

          bedankt voor uw opmerking,inzake mijn taalgebruik en grammatica,je kunt verwachten dat een Senioor van 80 jaar, naast het proberen te overleven,maar ook wat taalkennis verloren is gegaan,en daarmee kan ik oud worden.Maar gebruikt wel ziet via Google.nl VENN Diagram:Logische Grafische Voorstelling uitgedrukt in Cirkels.Geleerd bedrijfsmatig lang geleden,om verbindingen te zien tussen vele duizende onderdelen,en waarom die werking zo belangrijk is,voor de goede werking.En u past totaal niet bij mij Cirkel of in mijn Cirkel.Wel de meer goed opgeleide Auto-Techneuten en Vak-Journalisten,en alles wat met Techniek te maken heeft. Via: mvwautotechniek.nl vindt u hogeschool auto-kennis,en ook de uitleg van de brandstof-cel.En dat heet kennis verrijking.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Dave heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Onzin; milieu-technisch gezien zijn alle doom-scenario’s over EV’s al lang gedebunked.
      Een EV is in principe (en uit principe) gewoon schoner dan een verbrandingsmotor.*
      Dat neemt niet weg dat er inderdaad enorme markten zijn waar een EV totaal onlogisch is, en een verbrandingsmotor superieur is. Australië is daar een mooi voorbeeld van, al zijn ook daar gebieden waarbij je juist weer prima met een EV vooruit kunt; kijk bijvoorbeeld naar Tasmanië, maar ook iemand die in Melbourne woont gaat echt niet elk jaar een keer naar Brisbane met de auto hoor, die vliegt gewoon.
      Dan nog over waterstof in een Diesel: alhoewel technisch mogelijk is dat ook technisch nogal complex; je mengt waterstof niet zomaar even bij in je diesel-tank. Daarnaast is productie van waterstof óf uitermate inefficiënt (elektrolyse), of gewoon vervuilend (steam reforming). om het over het verbranden en de inefficiëntie daarvan nog maar niet te hebben.
      En hoeveel waterstof denk je mee te nemen in je Ute, als range een ding is?

      *De disclaimer: stop je een auto vol met accu’s en je gaat er dan in de levensduur van de auto maar 5000km mee rijden dan gaat dat natuurlijk niet op. Zo zijn er altijd uitzonderingen te vinden en elk voorbeeld is daarbij mogelijk.

      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Dat kan betekenen dat ik gelijk zal krijgen dat ik gehakt maakt van de elektrische-aandrijvingen,zoals de zeer grote beperkingen van rijafstand,lange tijden voor het opladen van de akku’s,en ook als de lithium batterijen vervangen moeten worden,bedragen tussen de 9000/30.000 euro,en dat kan gezien worden als Total Loss de dagwaarde.In Finland heeft een Tesla bezitter zijn 10 jaar oude Tesla opgeblazen,20.000 euro voor nieuwe lithium batterijen.Hulde voor Toyota om toch brandstof-Auto’s te produceren.Vooral de rijafstand is van een ander karakter,dan in postzegelland Nederland.

    • Kas heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      Het feit dat u weet dat één persoon in Finland het voor mekaar gekregen heeft zijn Tesla accu te slopen zegt héél veel. Dat gebeurt dus eigenlijk nooit, en als het gebeurt is het wereldnieuws omdat gekkies er hard op gaan met een “zie je wel! EV is niks!”.
      Een EV gaat bij normaal gebruik normaliter 15-20 jaar mee zonder noemenswaardige kosten. Bij een brandstofauto is dat wel anders. Het zeer weinige onderhoud dat EV’s nodig hebben is ook een milieuwinst die velen over het hoofd zien.
      Bekijk eens wat écht onderzoek over elektrisch rijden en hoe dat nu de beste optie is (zodra bv waterstof efficiënt geproduceerd kan worden zal dat mogelijk anders worden, maar daar zijn we voorlopig nog niet!), in plaats van te Googlen naar nadelen van elektrisch rijden en alles dat je vindt aan te grijpen als bevestiging van hoe slecht het wel niet is. Dat is hoe je een werkstuk in de brugklas nog mag schrijven, daarna weet een beetje weldenkend mens beter

      Reageer
    • Dave heeft op 16 februari 2024 geschreven:

      “In Finland heeft een Tesla bezitter zijn 10 jaar oude Tesla opgeblazen,20.000 euro voor nieuwe lithium batterijen.”
      In Nederland kocht een BMW bezitter een nieuw blok voor zijn 8 jaar oude auto. €22.000 euro voor blok, montage en noodzakelijk bak-revisie.

      • hans peperkamp heeft op 16 februari 2024 geschreven:

        En wat wilt u daarmee zeggen!.De echte BMW rijders hebben heel veel geld over om hun BMW in top-conditie te houden.En daarnaast heeft BMW een geweldige restwaarde,en kunnen met gebak door normale rijstijl en goed onderhoud wel 40 jaar mee,en 500.000 km op de teller geldt voor een BMW rijder als nieuw.En worden net zoals Mercedes 40 jaar oud gebruikt als Taxi.Zoals wij gezien hebben in Gambia in November 2019.En vooral de Duitse Diesels hebben ze daar een voorkeur,gezien dat benzine-auto’s heel veel problemen geven in de Regentijd.En oude Diesels kunnen ze in Afrika zelf weer repareren,en vooral de kennis van de moderne auto-techniek is daar nog niet aanwezig.Maar het kan héél snel gaan,als de bekende Japanse/Chinese/Zuid-Korea automerken,een nieuwe afzet gebied een doel is.En dat heet géén Tunnelvisie.Maar zoals ik al eerder beaamden,als een van de inzenders het niet gaat (winnen) ze proberen via een omweg toch weer hun gelijk te krijgen,vooral als hun BROODHEER Elektrische-Auto’s wllt verkopen.Dan zal alles uit de kast gehaalt worden om zich-zelf te verheerlijken,zijnde een expert.Lazer opman,met je gedrocht aan onzin te etelaren.En daarom hebben de Vlamingen zo’n hekel aan de Olanders.Hun kennis is boven alle geloven verheven,en daar moet men niet aan tornen.Alleen door Stalissische Methodes worden we gedwongen om alle Europeanen Elektrisch auto te gaan rijden.We beginnen bij de Senioren,die door dat appen achter het stuur van een Elektrische auto-bestuurder,omver zijn gereden.En ik behoor daar ook.Oplossing,zoals ik zelf gekocht heb uit eigen vermogen,via Econelo.de kan 25 km p/h halen en voldoet aan de moderne wetgeving.Dus ik rijd al elektrisch,maar wel noodgedwongen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear