Als je moest kiezen tussen een cabriolet of een dichte auto om in te zitten tijdens een crash, welke zou je dan kiezen? Waarschijnlijk de auto met zoveel mogelijk metaal om je te beschermen. Statistisch gezien maak je dan de verkeerde keuze, want volgens onderzoek van het Amerikaanse IIHS (kun je zien als de EuroNCAP van de VS) zijn er bij een cabrio zelfs 11 procent minder dodelijke ongevallen, als je kijkt naar hetzelfde aantal kilometers. Bovendien zijn cabrio’s 6 procent minder betrokken bij ongevallen.

Bij fatale crashes was een koprol bij een kwart van de gevallen de boosdoener, zowel bij cabrio’s als bij dichte auto’s. Het aantal eenzijdige ongevallen en frontale botsingen met slechte afloop was percentueel ook ongeveer hetzelfde. Het enige echte verschil was het aantal ongelukken waarbij de bestuurder uit de auto vloog, 21 procent voor cabrio’s en 17 procent voor dichte auto’s. Bij een koprol was de kans op uit de auto vliegen ook hoger: 43 procent bij een cabrio en 35 bij een dichte auto.

Is een cabrio niet minder veilig?

Dat is natuurlijk de vraag. We benadrukken dat je statistisch veiliger bent in een cabriolet, omdat er uiteraard meer factoren zijn. Volgens IIHS waren cabriorijders meer geneigd om hun gordel te dragen en minder geneigd tot hardrijden. Wel zouden ze sneller met alcohol achter het stuur stappen. Deze verschillen waren te klein om echt het verschil te maken. Maar je kunt je voorstellen dat cabrio’s vooral bij goed weer worden gereden, bijvoorbeeld. Of voornamelijk voor plezierritjes, als het rustig is.

De Amerikaanse crashtester concludeert in ieder geval dat een cabrio niet minder veilig is dan een reguliere auto, en dat het verstandig is om altijd even naar de crashtest-resultaten te kijken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)