
Ooit was Cadillac ‘The standard of the world’. Zo heb je in de VS de gevleugelde uitspraak dat iets de Cadillac onder de dingen is. Dus de mooiste vierzits hoekbank is ‘de Cadillac onder de banken’ en TopGear is de Cadillac onder de automagazines. Qua auto’s geldt dat ook natuurlijk, zo is Rolls-Royce de Cadillac onder de auto’s. Nu heeft Cadillac een model dat het moet opnemen tegen een Rolls-Royce: de Celestiq en ondanks dat ze zeer bescheiden zijn qua productie, verkoopt het model niet.
Wij van TopGear zijn heel erg blij dat Cadillac het in elk geval probeert. Want waar Cadillac vroeger de Rolls-Royces onder de auto’s maakte, ging dat halverwege de jaren ’70 behoorlijk mis. In de jaren ’90 was het merk afgegleden naar een fabrikant van iets luxere Chevrolets. Gelukkig herpakte het merk zich, waarvan de eerste generatie CTS de grote stap in de goed richting was. Het enige wat Cadillac nooit gedaan heeft, is een halo-model bouwen. Totdat de Celestiq uitkwam.
Waarom verkoopt de Celestiq dan niet?
We hebben even navraag gedaan bij onze adjunct-hoofdredacteur, die meer verstand heeft van Cadillac dan de meeste CEO’s die het merk gehad heeft. Zijn oordeel is simpel: ‘Hoe gaaf het project ook is, de consument is een beetje huiverig als het gaat om heel erg dure elektrische auto’s.’ Meer dan 340.000 dollar voor een elektrische auto die is gewoon heel erg veel. De te verwachten afschrijving daarentegen is enorm op dit soort auto’s. We hebben nog niet echt EV’s die geheid een klassieker worden.

Dat de Cadillac Celestiq niet verkoopt, is dus niet heel erg vreemd, want het is het duurste model van het merk. Het prijsverschil met de op-een-na-duurste model (de Cadillac Escalade V-Series ESV van 165.000 dollar) is enorm. En waar dat model behoorlijk populair is, is de Celestiq dat niet. Sterker nog, er zijn niet eens 25 orders voor binnen gehaald. Dat bevestigt Cadillac aan Motor1.com. Het eerste jaar gaat Cadillac er 25 van maken en daar zijn nog slots van beschikbaar.
Het doel was al niet bijster ambitieus
Dat is pijnlijk, want toen Cadillac de Celestiq concept aan de wereld toonde, gaf het merk aan dat voor de vraag de eerste achttien maanden groter zou zijn het aanbod. Nu is het aanbod minimaal, maar is er alsnog weinig vraag. Zonde, want de Celestiq is niet zomaar een dure auto. Het is een unieke elektrische auto die zijn techniek niet deelt met een andere Cadillac. Verfrissend is ook dat het geen SUV of crossover is, maar een fastback-sedan.
Lees ook: Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken
Cadillac heeft nooit het plan gehad om er duizenden van te verkopen. Het zal meer rond de honderden in totaal zijn. De auto’s worden bijna geheel met de hand gebouwd. Je kan als eigenaar de auto helemaal samenstellen naar eigen smaak. Dus als jij zo’n pleisterlaag als lak wil en uitgehangen geitenleer met inleg van Toblerone-chocolade, dan kunnen ze dat vast wel voor je regelen.
Lees ook: De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland
