TopGear Magazine stapt net uit de nieuwe Cadillac CTS. Over een tijdje lees je het hele verhaal in het blad, nu hier alvast de highlights.
Testobject: Cadillac CTS
Uitvoering: 2.0 Elegance AWD
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: regen, wind: pure herfst. Terwijl het in NL prachtig was
Wat reden we?
De geheel nieuwe Cadillac CTS, inmiddels de derde incarnatie van de auto waarmee Cadillac ooit dacht Europa wel eens even te gaan veroveren. Dat lukte niet echt, en kon op deze manier nog wel even gaan duren ook.
Beviel het?
Oh, ja, zeker. Met de CTS is op zich namelijk bar weinig mis. Ten eerste ziet hij er érg goed uit: lekker strak, scherp gesneden en totaal anders dan concurrenten als de BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en Audi A6. Maar goed ook, want die hebben we al. Eenzelfde weg bewandelt Cadillac met het interieur (een vol-digitaal dashboard, bijvoorbeeld) en met de afstelling van het onderstel: minder sportief dan een BMW, sportiever dan een Mercedes en ook weer heel anders dan een Audi: het zit overal precies tussenin. Demping, stuurgevoel, gasrespons en gedrag van de automaat kun je allemaal nog beïnvloeden via voorkeuze-instellingen, of door zelf je eigen set-up te maken. Aan die hi-tech cockpit valt uitstekend te wennen: zo kun je zelf kiezen welke meters je groot afgebeeld wilt hebben en of je daar navigatie- of andere aanwijzingen doorheen wilt hebben lopen. Ruimte is er in overvloed, de afwerking is (bijna) op Europees niveau en de bediening is een eitje.
Nog bijzonderheden?
Ja, want ondanks zijn onmiskenbare kwaliteiten is dit waarschijnlijk de meest kansloze auto die we de afgelopen jaren hebben gereden. Dat ligt aan een paar zaken. Zo is de keuze wel érg beperkt. Er is één motor, een niet al te enthousiaste tweeliter turbo die 276 pk zegt te hebben – als je 200 had gezegd, hadden we het ook geloofd. Hij doet het, en dat is het zo'n beetje. Dan heb je nog de keuze uit vierwiel- of gewoon achterwielaandrijving en een paar uitrustingsniveaus: that's it. Geen andere benzinemotoren, geen diesel, geen handbak (de ouderwetse automatische zesbak is trouwens prima), geen stationwagen, geen coupé – niets. Althans: Cadillac laat er niets over los en willen alleen kwijt dat er zeker een CTS-V komt. Het vervelende voor Cadillac is namelijk dat niemand behalve Europa (ook China, de belangrijkste markt na de VS) is geïnteresseerd in diesel, en dat alle prima dieselmotoren die dochter Opel heeft, dwarsgeplaatste motoren zijn en niet passen – niet zonder grote aanpassingen. Maar in milieubewust Europa maakt zo'n CTS geen kans zonder dieselmotor, zeker als die benzinemotor 212 gram CO2 per kilometer uitstoot (ter vergelijking: een BMW 528i 'doet' 154 gr CO2/km) en dus in meer en meer landen onbetaalbaar wordt. Zo zit je dankzij dat soort zaken in Nederland aan een prijs van € 64.948 voor de instapper, terwijl je voor de AWD-versie minimaal € 70.074 kwijt bent. Nogmaals de zeer vergelijkbare 528i: € 53.900, of € 58.169 als je per se 4WD wilt. Neem dan de te verwachten afschrijving en de oerconservatieve instelling van kopers in dit segment nog even mee en je weet: kansloos.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Zie bovenstaande. Er zijn nog wat andere uitvoeringen, maar het heeft niet zo veel zin ze allemaal te gaan noemen. Vinden ze bij Cadillac Nederland kennelijk ook, want ze staan nog niet eens op hun website. Je kunt de CTS nu bestellen, levering begint zeer binnenkort.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Jammer. De CTS is een erg fraaie, goed rijdende auto die op zich de concurrentie met de gevestigde orde best aan zou kunnen. Sterker: ben je een executive die geld geen donder uitmaakt en graag in iets 'gangbaars' en toch extreem exclusiefs wil rijden, dan zouden we je de CTS van harte aanbevelen. Voor anderen is de CTS simpelweg veel en veel te duur. Voorlopig zullen we het er op moeten houden dat de CTS helaas niet meer dan een schaamlap voor China is: daar kijken ze namelijk nadrukkelijk naar Europa om te zien wat chic en hip is, en even nadrukkelijk niet naar Amerika. Ben je er dus niet in Europa, dan tel je als luxemerk in China niet mee. Dat, en niets anders dan dat, is de reden dat we in Nederland überhaupt een Cadillac kunnen kopen. Het is een gekke wereld…
Reacties