Cadillac CTS-V: 649 pk en kapsones

BMW'tjes pesten: het lijkt Cadillacs nieuwste hobby te zijn. Kwamen ze onlangs al met de ATS-V, die met een extra pk'tje of 25 concurrent M3 te kijk zette; met deze nieuwe generatie CTS-V gaan ze helemaal los teneinde de heersende M5 in een wolk van rubber achter zich te laten.

Hoe ze dit doen? Nou, de 2,0-liter viercilinder turbo van de standaard CTS werd eruit gemikt en vervangen door een 6,2-liter supercharged V8 – dezelfde motor als in de nieuwste Corvette Z06 ligt – met 649 pk. Zes. Honderd. Negenenveertig.

Van de schrik bekomen? Schrik maar opnieuw, want evenzo bizar is het monsterlijke koppel van 855 Nm. En zo bereikt de CTS-V niet alleen een topsnelheid van 320 km/u, maar knalt hij bovendien van 0 naar 96 km/u in 3,7 seconden. Arme achterbanden.

Vroeger zouden Amerikaanse ingenieurs gezegd hebben: mooi zo, hij is sneller dan de M5, gooi neer dat potlood en we gaan naar de Starbucks. Maar die tijd is voorbij. Om van de CTS-V een waar circuitmonster te maken, werd de carrosserie 25 procent stijver gemaakt. De voorwielophanging werd herzien en de besturing werd 14 procent stijver. Het onderstel werd voorzien van magnetische dempers van de derde generatie, die 40 procent sneller reageren. Er werd high-performance remmerij van Brembo gemonteerd, en een set Michelin Pilot Super Sport-banden met drie compounds. Er zijn verschillende rijprogramma's, extra scherpe stabiliteitscontrole, en om gewicht te besparen werden onderdelen als de motorkap en spoilers en diffusers uit koolstofvezel vervaardigd.

De CTS-V komt standaard met een elektronisch sperdifferentieel en GM's nieuwe, pijlsnelle achttraps automaat die we ook in de Corvette Z06 terugvinden. Tevens uit die auto overgenomen: de Performance Data Recorder, een onboard video- en geometriesysteem waarmee je je circuitprestaties kunt filmen en de data kunt bekijken en delen op social media.

De nieuwe CTS-V wordt in januari in Detroit gepresenteerd. Aan het eind van de zomer komt hij in de VS op de markt; in Europa moeten we nog tot het voorjaar van 2016 wachten.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws