Je zult al snel van mensen horen dat je een volslagen idioot bent als je met Goede Vrijdag naar de Nürburgring gaat. Het is hier dan nóg een groter gekkenhuis dan dat het normaal al is bij de Ring en je staat gegarandeerd uren in de file rondom de Nordschleife. Maar is het ondanks de drukte de moeite waard om op Carfreitag naar de Nürburgring te gaan? We zoeken het uit.

Het Duitse woord voor Goede Vrijdag is Karfreitag. Verander de ‘K’ in een ‘C’ en je hebt het perfecte excuus voor autoliefhebbers om eropuit te trekken. Heel Duitsland staat die dag op zijn kop door verschillende autobijeenkomsten, waarvan de bekendste bij de Nürburgring. Op die dag is het circuit geopend voor Touristenfahrten, dus je mag ook zelf de baan op.

File, file en nog eens file bij Carfreitag

Om een parkeerplekje te bemachtigen, moet je vroeg zijn. Ondanks dat we om 9 uur arriveren, staan we toch in de file. De Stau is net even anders dan de spits op maandagochtend: de muziek bonkt uit de ene auto nog harder dan uit de andere en verderop trekt een Camaro twee strepen op het asfalt. Tja, je moet wat tegen de verveling.

Na een uur filerijden, kunnen we in de buurt van het dorpje Quiddelbach parkeren. Vanuit hier lopen we naar de eerste paar bochten en Flugplatz. Wat direct opvalt, is dat het circuit heel leeg lijkt voor de hoeveelheid mensen rondom het circuit. Hier is het ook niet zo druk met toeschouwers, in tegenstelling tot de populairdere kijkersplaatsen zoals Brünnchen.

File naar Nürburgring

De flinke wandeling is geen straf

Om nu de auto te pakken en naar een andere plekt te rijden, heeft totaal geen zin. Het beste kun je alles te voet doen, daarom hebben wij de wandelschoenen aan. We lopen door naar T13, een van de eerste bochten op het circuit. Hier gooit op dat moment YouTuber Schaefchen zijn ‘afgetrapte’ Nissan GT-R R35 zijwaarts alsof het niks is. Dit soort acties maken de afstanden die je wandelt een stuk dragelijker.

Vanuit T13 is het, in verhouding, niet meer ver tot het dorpje Nürburg. De file vanuit het plaatsje tot de ingang van de Nordschleife valt dan weer heel erg mee, dus als je toch het circuit opgaat, dan kun je beter vanuit die kant komen. Vanaf het ED-tankstation (voor de liefhebbers welbekend) is de file een stuk groter.

Carfreitag is een open-air autoshow

Na een burgertje bij Devil’s Diner liepen we door naar het beruchte ED-tankstation. Dit tankstation staat bekend om de grote chaos, iedereen showt daar graag even wat zijn of haar auto kan. De wandeling hier naartoe is een unieke ervaring. De aanhoudende regen zorgt voor een drassige berm, maar aangezien er toch een stilstaande file is, lopen we tussen de auto’s door.

Door het rustige tempo zie je ineens dingen die je normaal niet ziet, bijvoorbeeld hoeveel olie er op het wegdek ligt. We zullen maar zeggen dat dit zweet is van het harde werk van de auto’s. Of het officieel toegestaan is om midden op de weg te lopen, is maar de vraag, maar de Polizei in de file grijp in ieder geval vandaag niet in.

Wat doet de politie?

Door alle drukte staan politieauto’s ook in de file en zelfs met sirenes aan, is het tempo laag. Daarom vliegt er de hele dag een politiehelikopter rond met een flinke camera op de neus, die alles van boven in de gaten houdt. Overigens delen de agenten op de grond genoeg boetes uit door de dag heen aan bestuurders van wie de auto niet deugt of voor de mensen die zich misdragen.

Van het tankstation is het een lange weg naar het Ringwerk, het hoofdgebouw van de Nürburgring. Voor het bekende Nürburgring-logo staat een enorme file. Toch laat een BMW M3 GTS bij een rotonde zien wat achterwielaandrijving kan doen. De politie vindt dit niet zo leuk, later zien we hem ook aan de kant van de weg staan met ome agent.

Politie in file Nürburgring

Rondje Nordschleife begint nu wel te jeuken

Na de hele dag auto’s kijken op en rondom het circuit begint het toch te kriebelen om een rondje te rijden. We lopen terug naar de auto – op dit moment hebben we zo’n zestien kilometer gelopen. We sluiten aan in de file om de parkeerplaats bij de kaartenverkoop te komen. Achteraf was het slimmer geweest om online een kaartje te kopen, dat had een paar minuten gescheeld.

Het circuit zelf is de hele dag al erg rustig, het moment dat wij het circuit op rijden zijn er dertien auto’s op de baan, zo geeft het grote bord aan. Of het aan de regen ligt of omdat iedereen in de file staat, dat weten we niet. Wij denken een combinatie van beide. Overigens kan het op Carfreitag op het circuit net zo druk zijn als ernaast, zo getuigen diverse YouTube-video’s.

Moet je Carfreitag bezoeken?

Als je niet vies bent van veel lopen is het zeker een aanrader. Parkeer de auto ergens verderop en zet de stappenteller aan het werk. Wil je alles met de auto doen, hou dan rekening met veel vertraging. Wil je zelf rondjes maken op het circuit, dan kun je geluk hebben met een rustige baan, maar dit is geen gegeven. Buiten het circuit om is een bezoekje op Carfreitag al de moeite waard; je komt de meest uiteenlopende auto’s tegen en zelfs enkele beroemdheden (van het internet, maar toch).

Reacties

  • Paco heeft op 3 april 2024 geschreven:

    Jammer dat het zo een takke eind rijden is anders had ik wel met mijn Camaro 85 zeker een bezoekje gebracht naast het circuit welliswaar

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear