Niet alle namen op de Nürburgring Nordschleife moet je te letterlijk nemen. Anders zou de bocht Brünnchen de perfecte plek zijn om een maaltijd te nuttigen die te vroeg is voor de lunch, maar te laat als ontbijt. Flugplatz juist wel. Veel mensen denken dat deze sectie zo heet omdat heel snelle auto’s daar van de grond komen. En bij minder snelle auto’s voelt het ook zo.

Maar deze naam van het stukje circuit moet je juist een stuk letterlijker nemen. Het circuit loopt vlak langs een plaatsje met de naam Quiddelbach, vandaar ook dat het stuk vóór Flugplatz de naam Quiddelbacher Höhe heeft. Al voor de aanleg van het circuit in de jaren ’20 lag er bij Quiddelbach een vliegveldje voor zweefvliegtuigjes – en daar is Flugplatz, wat inderdaad vliegveld betekent in het Duits, naar vernoemd.

Flugplatz Quiddelbache Hohe Nürburgring Nordschleife

Bij Flugplatz springen normale auto’s bijna niet

Doorsnee auto’s moeten bij Flugplatz wel erg hard gaan, willen ze echt loskomen van de grond. Je ziet weleens filmpjes op social media waar de auto’s vliegen, maar dat zijn veelal beelden uit spelletjes. Met de aerodynamica, het gewicht en de snelheid van een normale auto hoef je je hier gelukkig weinig zorgen om te maken.

In 2015 kwam een auto wel echt los van de grond en helaas met desastreuze gevolgen. Het was de Nissan GT-R Nismo van Jann Mardenborough tijdens een VLN-race. Wanneer Mardenborough over de hobbel komt, schiet de neus van de Nissan de lucht in. De auto maakt als het ware een salto achterover. De auto vliegt vervolgens met een hoge snelheid over het hek heen. Eén toeschouwer komt bij de crash om het leven.

Op een andere plek op de Nordschleife kun je wel vliegen

Als je een foto van een springende auto op de Nürburgring ziet, dan is dat meestal niet bij Flugplatz, maar bij Pflanzgarten. Dit is een sectie die een stuk verderop is, na de zogenoemde YouTube-bocht. Vóór deze sectie rijd je een stuk naar beneden waar je veel snelheid kunt maken, waardoor je daarna zelfs met minder krachtige auto’s van de grond kunt komen. Daarna moet je wel vol in de ankers, want vlak na het springmoment is een bocht naar rechts. Lees je dit nog een keer goed na als je er zelf gaat rijden?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear