Het gaat nog steeds niet al te best met Volkswagen. Vanuit het VW-kamp kwamen links en rechts al zorgelijke geluiden. Zo gaf Volkswagen al aan dat ze in zwaar weer zitten en dat staatssteun nodig hebben om te voorkomen dat ze fabrieken moeten sluiten. Kennelijk is dat nog niet op gang, want de werknemersraad van Volkswagen kondigt aan om drie fabrieken te gaan sluiten en tienduizenden medewerkers op straat te zetten, zo meldt Reuters.
Dat is erger dan dat werd ingeschat. Voorheen ging het om twee fabrieken en tienduizend medewerkers. De maatregelen stoppen daar niet, helaas. Zo krijgen alle Volkswagen-medewerkers te maken met een loonsverlaging van 10 procent, aldus Daniela Cavallo, de voorzitter van de ondernemersraad van Volkswagen.
Waar gaat het mis voor Volkswagen?
Er spelen een paar dingen. Ten eerste is Volkswagen minder succesvol op de Chinese markt, waar nu veel meer concurrentie uit eigen land is. Daarnaast verkoopt men in Europa te weinig auto’s. Misschien nog wel belangrijker is dat Volkswagen zijn auto’s te duur bouwt in Duitsland. Vanwege die hoge kosten is de winstmarge te klein. Dat is niet alleen in vergelijking met diverse Chinese fabrikanten of Tesla, maar ook met merken als Hyundai en Toyota.
Volkswagen stond er altijd om bekend juist heel erg goed te zijn voor het personeel, maar daar lijkt dus een einde aan te komen. We moeten er overigens bij aantekenen dat de uitspraken gedaan zijn door de werknemersraad van Volkswagen. Het is (nog) niet gecommuniceerd met Volkswagen zelf. Het automerk moet er zelf nog eventjes over buigen en de definitieve beslissing maken.
Lees ook: Volkswagen lijkt nu echt afscheid te nemen van de diesel (en de Golf wordt een soort Prius)
De fabriek in Wolfsburg (wat bijna een stad op zich is) zal voorlopig nog wel gebruikt worden, dat is immers de grootste fabriek waar onder andere de Golf gebouwd wordt. Ook de fabriek in Zwickau (elektrische Volkswagens) lijkt voorlopig veilig te zijn. De locaties in Dresden en Osnabrück echter niet. In Dresden staat de glazen fabriek waar voorheen de Phaeton in elkaar werd geschroefd. Later rolde de e-Golf hier van de band.
Verterp heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Winstmarge Tesla 16% / VW 6%
Geen liefhebber van beiden.
Zer Spiegel heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Duitsland is een continentaal land en heeft altijd de blik naar binnen gericht gehad ( navel staren ) Toen onze oosterburen nog met het zwaard hun eigen gebiedjes bevochtten hadden wij en Engeland en Frankrijk al werelddelen waar de zon nooit onderging. Kortom het is niet meer als logisch met zo weinig ervaring van andere markten en volken.
EC Dubost heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Ik lees in dit artikel niet de hoofdoorzaak van het probleem. Het is de klimaatpolitiek die alles sloopt.
Nee hoor heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Dat is alleen in jouw verdraaide werkelijkheid zo.
VonToetenNochBlasen heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Volgens mij is het gewoon mismanagement wat nu zichtbaar wordt door toegenomen concurrentie, niets meer niets minder. Kunnen we vanalles bij gaan halen maar in basis kkmt het hier toch echt op neer.
Doe je werk heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
De winstmarge per auto is hoger dan bij Tesla en een veelvoud van de Chinezen. Dat is eenvoudig te checken op financiële websites zoals Ycharts (gross profit margins). Dus in plaats van domweg andere berichten napraten kan je dit ook zelf uitzoeken om een nieuwbericht met enige feitelijke onderbouwing te schrijven. Het zit eerder in de kosten eromheen. Daarop wordt bij Tesla enorm bezuinigd. Denk aan R&D, kwaliteit, after sales support en dergelijke. Vandaar dat VW sneller 10 nieuwe modellen kan lanceren dan Tesla 1, dat de kwaliteit van de auto’s een stuk beter is, etc.. Alleen komt dat ergens vandaan. Ik vrees dat de autoindustrie zichzelf uitkleedt omdat ze zo gek zijn om mee te gaan in de dumpprijzen race die Tesla en de Chinezen ingezet hebben.
Jan-Willem Eysink heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Het is een bericht van de raad van werknemers van Volkswagen zelf, dat is op zich een goede bron, dunkt mij. Verder maak je eigenlijk het punt dat wij ook maken: R&D, kwaliteit, aftersalessupport en dergelijke drukken de winstmarge, dus heeft Volkswagen minder marge op een auto, dan bijvoorbeeld een Tesla, Toyota of een willekeurige Chinese auto.
@Jan-Willem heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Volgens mij snap jij het punt niet helemaal: het is niet de marge op de auto waar het probleem ligt; het zijn de hoge kosten eromheen. De marges op de auto’s zelf is niets mis mee.
Tesla en de Chinese merken lopen de kantjes eraf. Bij Elon Musk draait alles om de korte termijn resultaten omdat dit hem een grote bonus geeft. De Chinese overheid vult alle tekorten aan dus ook daar is het geen probleem (uiteraard wel oneerlijke concurrentie waar de EU terecht een punt van maakt). Maar dit zijn daarmee natuurlijk geen houdbare manieren van werken. Toyota maakt nog hogere marges dan VW waardoor het wel te betalen is. Die 3 kan je zeker niet op één hoop gooien.
Jan-Willem Eysink heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Er zijn meerdere problemen. De marges van Volkswagen zijn te klein, mede vanwege de hoge kosten die je zelf aandraagt (waarvoor dank, lief anoniempje).
Tesla is een fabrikant die veel dingen anders doet. Er is nauwelijks keuze qua modellen en uitvoeringen, wat de productielijn eenvoudiger maakt. Ze verkopen heel veel exemplaren van enkele modellen wereldwijd. Ook op het gebied van bouwkwaliteit en afwerking zie je waar Tesla het geld bespaart. Aan de andere kant is er daar meer geïnvesteerd in de aandrijflijn en software.
Nu zijn Toyota, Tesla en diverse Chinese automerken inderdaad allemaal anders, maar hebben ze wel één ding gemeen: het zijn concurrenten voor producten van Volkswagen. Ergo: de marges op Volkswagens zijn te klein, het aantal verkochte auto’s is te laag en de druk van de concurrentie neemt toe.
Hendrik de Witte heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Het argument van de anonieme reageerder blijft overeind. Zelfs als Tesla heel weinig keuze heeft en ze van de 3 en de Y veel auto’s maken, dan nog zijn de marges per auto lager dan die bij VW. Het verschil zit dus niet in de productie zelf want dat doet VW volgens de cijfers gewoon goed.
Léon Nieuwenhuizen heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
De winstmarge die Tesla op een autopilootoptie heeft is 10.000 euro , heeft Volkswagen dat ook ? Oh nee ! Sjoemelwagen heeft geen raket- bedrijf dus word autopiloot verlies als je moet betalen om een beetje data te versturen
Objectief heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Die autopilot waardoor honderden doden gevallen zijn en die Tesla miljarden aan class action suits gaat kosten?
Op het gebied van zelfstandig rijden ligt Tesla ver achter op Mercedes, BMW en zelfs VW. Het is dat Musk voor zijn eigen gewin al die auto’s met gare software de weg op stuurt en andere merken wel de testen uitvoeren zoals het hoort, anders zouden ze ook pas jaren later de weg op komen.
Maarten heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Wat staat hier?! Wat een wartaal…
Bas heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Volkswagen blijft vasthouden aan de verbrandingsmotor. De toekomst gaat echt uitsluitend electrisch worden, maar wel met hybride brandstoffen.
Dus een accu voor korte ritten en een e- feul voor de lange ritten via een brandstofcel (deze bestaan al)
Sluit de oren en ogen maar en slaap maar lekker en blijf maar dromen van de verbrandingsmotor.
Blafschaap heeft op 28 oktober 2024 geschreven:
Niet zo dom lullen. VW is de grootste producent van EV’s in Europa. Nog nooit een ID op de openbare weg zien rijden ? Hier val je er anders bijna over. Maar VW heeft meer markten buiten West Europa, zeg maar de rest van de wereld.
En die blieven nog geen EV’s, dus moet er ook nog ICE’s ontwikkeld en geproduceerd worden.
Zer Spiegel heeft op 29 oktober 2024 geschreven:
Zolang de ID serie geen werkende software heeft en verlichtingsproblemen heeft zul je fabrieken moeten sluiten. De klant wil een werkende auto voor het geld.