Hoe belangrijk is motorgeluid in een elektrische auto? We zijn er vooral heel erg aan gewend geraakt, waardoor het raar is als het aspect wegvalt. Zeker als het gaat om een modale viercilinder of V6: die klinken niet altijd een magistraal (uitzonderingen daargelaten, uiteraard). Maar hoe zit het dan met een dikke V8? Ga je het dan missen? Dat is de vraag die wij stellen bij het zien van de Dodge Charger Cabrio.

De Dodge Charger is zowel de opvolger van de Challenger als van de Charger. Je kunt nu kiezen uit een twee- of vierdeurs versie. Een andere keuze is die tussen een zes-in-lijn benzinemotor of elektromotoren. Hoe moeten we deze cabriolet zien? Het is een product van DTC, waarbij DTC staat voor Drop Top Customs. Dit Amerikaanse bedrijf houdt zich bezig met cabrio-conversies.

Wel met goedkeuring

Dodge maakt de Charger Cabrio dus niet zelf. Dat is eigenlijk wel vreemd, want de Chevrolet Camaro kon je als cabrio en coupé bestellen en bij de Ford Mustang kan dat nog steeds. DTC zag dit gat in de markt al ietsje langer, want van de vorige generatie Challenger waren er ook al diverse cabrio-conversies van DTC. Overigens wordt de auto wel met goedkeuring van Dodge gemaakt. Het is dus niet zo dat je in een obscuur zelfbouwproject rondrijdt.

Dogde Charger Convertible DTC (2026) blauw zijkant voor schuin dak omhoog

Als je van een bestaande auto een cabrio maakt, verliest de koets veel van zijn stijfheid. Zie het als een schoenendoos waarvan je het deksel haalt; de doos wordt dan een stuk beweeglijker. Zo’n auto moet daarom deugdelijk verstevigd worden om dat te compenseren. DTC heeft er voldoende ervaring mee, dus we gaan ervan uit dat het wel snor zit qua stijfheid.

Een echte stoffen kap voor de Charger Cabrio

De basis is de tweedeurs Charger. Gelukkig heeft de auto een stoffen kap in plaats van een metalen klapdak. Dat past beter bij het klassieke karakter van een musclecar als de Challenger. Ook scheelt het qua ruimte die de dakconstructie inneemt. Je verliest met de cabrioletconversie van de Charger slechts 20 procent van de oorspronkelijke bagageruimte. Dat valt reuze mee, zeker als je bedenkt dat er ruimte is om het dak weg te klappen en de auto op allerlei manieren is verstevigd.

Lees ook: Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Ten slotte hebben we ook de prijzen voor je. De complete conversie kost omgerekend 23.122 euro. Dan moet je zelf een Charger aanleveren waarmee DTC aan de slag kan gaan. Wanneer je de auto krijgt, is nu nog niet duidelijk, maar het is zeker een unieke auto. Er zijn nog niet veel elektrische cabrio’s op de markt. Er is de MG Cyberster en de Maserati GranCabrio Folgore. Deze elektrische Dodge Charger cabrio past daar mooi tussenin.

Reacties

  • Dave heeft op 1 januari 2025 geschreven:

    Het is een stoffen dak, maar kijk eens hoe belabberd het er op zit als het dak dicht is.
    Dat is gewoon gênant en lijkt alleen geschikt voor absolute noodgevallen of in het donker.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)