Chevrolet concepts: dus, wat doen we?

Chevrolet kwam met twee concepts naar Detroit, twee kleine coupés nog wel. Het doel: uitvinden wat wij en jullie ervan vinden. Zullen wij dan eerst maar?

Chevrolet zegt de afgelopen jaren veel met jongeren te hebben gepraat. Niet om de laatste straattaal op te doen of erachter te komen hoe Feesboek nu eigenlijk werkt, maar puur uit oer-Amerikaanse, tot op het bot kapitalistische motieven. De Amerikanen hebben namelijk berekend dat er zo’n tachtig miljoen landgenoten tegen de dertig lopen en dat die met zijn allen zo’n 1 biljoen dollar te spenderen hebben. Nu zullen ze dat niet allemaal aan auto’s uitgeven, maar je begrijpt waar Chevrolet heen wil.

Uit die gesprekken over de wensen die de dames en heren dan wél qua auto’s hebben, zijn deze twee vierpersoons coupés voortgekomen. De rode is de Code 130R, de matwitte heet Tru 130S. Die laatste staat op het onderstel van de Cruze, de Code 130R heeft een iets langere wielbasis maar is in zijn geheel een stuk (11 centimeter) korter. Beide zijn van een 1,4-liter Ecotec turbo-benzinemotor met 150 pk. Belangrijk ander verschil (naast het uiterlijk natuurlijk): de rode heeft achterwielaandrijving, de witte regelt alles via de voorwielen.

Het zijn studiemodellen, een interieur zit er nog niet eens in zodat ‘alle wensen nog kunnen worden meegenomen’. Wel zeker is dat de auto’s wifi aan boord krijgen, een systeem dat lekker makkelijk met je smartphone communiceert, een head-updisplay (want cool) en een start/stopsysteem (want zuinig is nooit erg). Oh ja: de auto’s zouden om en nabij de 20 mille moeten gaan kosten – in dollars, in Amerika, dus mochten ze naar Nederland komen, reken dan op duizendziljard keer zoveel.

Maar het gaat dus vooral om het uiterlijk. Beginnen we bij die rode: leuk! Een beetje alsof een BMW 1-serie Coupé en een Alfa GT naar een drive-in bioscoop zijn geweest en bitter weinig van de film hebben gezien. Die Camaro-achtige achterkant: niets mis mee. En dat met achterwielaandrijving – we zien het helemaal zitten. Goed, dat vermogen moet natuurlijk nog met minimaal de helft omhoog, maar daar valt vast over te praten.

Maar dan die witte… Om het in drie Amerikaanse letters te zeggen: O M G. Hij ziet eruit alsof het kleimodel opeens vol in de remmen moest en daar heel cartoonesk een totaalgebrek aan neus en een ongelooflijk dikke kont aan heeft overgehouden. Wie bij Chevrolet uit die gesprekken met jongeren begrepen heeft dat hun ideale auto bestaat uit de kop van een buldog en de kont van een nijlpaard, moet wat ons betreft even heel rap langs de oorarts.

Maar goed, dat zijn wij. Jullie nog gedachten hierover..?

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken