Hoe lang zien we de gecamoufleerde prototypes al rondrijden? Twee, drie jaar? Het begon zo onderhand een beetje vermoeiend te worden. Maar vandaag wordt het wachten beloond: de Chevrolet Corvette C8 is officieel onthuld. Zoals voorheen heet de basisversie Stingray. Niet zoals voorheen kan deze qua cijfers al de strijd aangaan met de snelste exoten.
Corvette C8: de feiten
Goed gezien: de motor ligt inderdaad achter de stoelen. Sommigen spreken daar kwaad van, maar feit is dat Chevrolet al sinds de jaren zestig (op aandringen van ‘Corvette-vader’ Zora Arkus-Duntov) aan het flirten is met een middenmotorversie. Nu is deze eindelijk tot wasdom gekomen, en tijdens de presentatie donderdagavond in Californië kon het team van ontwikkelaars niet harder glunderen.
De scherpe styling borduurt voort op die van de Corvette C7 en oogt modern agressief. Triviale zaken als deurgrepen worden aan het oog onttrokken. Chevrolet meldt dat de nieuwe Corvette C8 Stingray op een aluminium basis staat en wederom een uitneembaar dakpaneel heeft. Er zijn opbergruimtes voor en achter (het paneel kun je achterin vastklikken) en de dwarse glasvezel bladveren maakten plaats voor een comfortabeler onderstel met schroefveren. Door de nieuwe opzet werd de stuurinrichting korter en stijver.
Corvette C8: specificaties
De motor is de bekende 6,2-liter small-block V8 – geen turbo’s, geen multi-kleptechniek of bovenliggende nokkenassen – maar dan opgewaardeerd tot 502 pk en 637 Nm. ‘Niets komt in de buurt van de respons en het geluid’, aldus Corvette-hoofdingenieur Tadge Juechter. De motor ligt trots te blinken onder de achterruit, heeft altijd dry-sump smering en is voortaan gekoppeld aan een achttraps DCT-automaat.
De prestaties? Hou je vast: de Corvette C8 gaat (met het Z51-performancepakket) van 0 naar 96 km/u in minder dan 3 seconden. Oftewel: de nieuwe instapversie moet de vorige topversie kunnen bijhouden. Een topsnelheid wordt nog niet opgegeven. Behalve dit geweld trakteert de Stingray je op zaken als nose lift met programmeerbare GPS-herkenning, een nieuwe generatie on-board camera en datarecorder, twaalf lakkleuren en drie verschillende soorten sportstoelen.
Kost dat?
Een cruciale factor van de Corvette is altijd de prijs geweest: eerdere versies boden je grootse prestaties voor een relatief bescheiden bedrag. (Behalve in BPM-gek Nederland, maar dat terzijde.) Hoewel Chevy de exacte prijzen nog niet vrijgeeft, wist GM-president Mark Reuss al wel te vertellen dat de Chevrolet Corvette C8 Stingray te koop zal zijn voor minder dan 60.000 dollar.
Ter vergelijking: de nieuwe Porsche 911 Carrera S kost in de VS 113.000 dollar, een Audi R8 170.000 dollar, en beide zijn langzamer. Het zijn interessante tijden. Chevrolet hint ernaar dat een Corvette C8 Convertible binnenkort volgt, evenals de C8.R-raceversie.
Zilvester koelewijn heeft op 24 juli 2019 geschreven:
Super mooie auto