Als een duveltje uit een doosje presenteert Chevrolet precies zeventig jaar na de eerste Corvette nu de eerste hybride Corvette. Vergis je niet, de Chevrolet Corvette E-Ray is geen Prius-concurrent. Hij krijgt een V8-motor achterin en elektromotor op de vooras die samen goed zijn voor 655 pk. Daarmee is een sprintje van 0 naar 100 km/u in net iets meer dan 2,5 seconden gedaan.

Door de elektromotor tussen de voorwielen is het de eerste Corvette die vierwielaandrijving krijgt. Chevrolet vertelt nog niet wat de topsnelheid is van de Corvette E-Ray. Wel weten we dat hij een 1,9-kWh lithium-ion batterij krijgt, waarmee je waarschijnlijk tot het einde van de straat elektrisch kan rijden. De volledig elektrische modus noemt Chevrolet ‘Stealth Mode’ en de topsnelheid is dan ruim 70 km/u.

Specificaties van de Chevrolet Corvette E-Ray

De V8 is een 6,2-liter LT2 die op zichzelf al 495 pk en 637 Nm produceert. Zonder turbo’s, trouwens. De elektromotor voegt daar nog eens 160 pk en 196 Nm aan toe. Volgens Chevrolet werkt de elektromotor samen met de V8 voor een opzwepend geluid – daar zijn we benieuwd naar. Ook kan de V8 op de helft van de cilinders lopen om brandstof te besparen.

Naast de Stealth Mode zijn er nog de rijmodi Tour, Sport, Track, Weather, My Mode en Z-Mode. Hij staat op 20-inch wielen vóór en 21-inch wielen áchter. De Chevrolet Corvette E-Ray gaat in het thuisland dit jaar nog in de verkoop voor 104.295 dollar (zo’n 96.000 euro ex. belastingen). Hij is er ook als cabrio voor 111.295 dollar (zo’n 102.000 euro ex. belastingen).

Reacties

  • Steven heeft op 17 januari 2023 geschreven:

    En wat is het verbruik in de stad en op de snelweg? En de CO2 uitstoot per km. Dit is natuurlijk voor belang voor de daalt driver en de belasting in Nederland.
    Wordt de accu opgeladen tijdens het rijden? Heeft deze auto dus een stekker?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)