Lang geleden zou je alles wat je lief was aan de kant willen zetten voor een Corvette. Die tijd is voorbij, al blijft het een heerlijk monster.
 
Jeremy heeft een hekel aan metroseksuele mannen, zo konden we laatst eens lezen. Als je hem mag geloven, moeten echte mannen zich niet bezig houden met mode en een perzikhuidje. Tenminste, als het om hun eigen smoel gaat, voor de dames aan hun zijde ligt dat natuurlijk anders. Wat zal Jeremy blij zijn met auto’s als de Corvette Grand Sport. De Yank is erelid (alleen die term al toont de mannelijkheid) van de Club van Echte Auto’s voor Echte Mannen. Downsizen kent ie niet; een mooie afwerking is voor mietjes. De kracht op de achterwielen komt van een dikke V8, het enige zachte in het interieur zijn de stoelzittingen. De 21ste eeuw is begonnen zonder dat de Corvette er erg in heeft.
 
Ondanks dat wij veel borsthaar hebben en liever motorolie op onze wangen smeren dan dagcrème, rijst de vraag of een Corvette iets aan deze kant van de oceaan te zoeken heeft.
 
De Grand Sport is een iets dikkere versie van de C6. Hij heeft de looks van de snelle Z06, maar niet zijn onbehouwen (maar oh zo lekkere) weggedrag. Een gevalletje te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet.
 
Tussen schutbord en vooras ligt een 437 pk sterke V8, dezelfde als de standaard C6 heeft. Maar de grondspeling en strakkere vering komen van de Z06. Het gevolg is dat de wegligging acceptabeler is dan die van welke Corvette die ooit gemaakt is.
 
Naar moderne standaarden is het echter nog steeds een verraderlijk beest. Hoewel de spoorbreedtes toenamen en de banden zo breed zijn als een boot, is de Grand Sport onrustig in het stuur. Als een onberekenbare hond die continu aan de riem trekt, zo doet de Corvette zijn uiterste best om jou alle kanten van de vangrail te laten zien. Ja, je gaat met een spannend typje op stap. Tel daarbij op een frontspoiler die zelfs op de vlakste verkeersdrempel nog aan diggelen zal gaan, en je weet dat de Corvette Grand Sport meer pijn dan plezier zal opleveren.
 
Vóór de tijd van slurptaksen, torenhoge benzineprijzen en een euro die zo zacht als boter was, kon je een nieuwe Corvette voor een leuke prijs kopen. Maar de Grand Sport staat in Nederland voor 124.400 euro in de prijslijst, in België moet je er 84.621 euro voor neertellen. Dat is veel geld voor een dashboard dat gemaakt lijkt te zijn van bakjes die de Chinees overhad en een navigatiesysteem waarbij Pong nog modern afsteekt.
 
Maar: wacht even. Wij reden de Corvette op een glibberige koude dag. Wat zou het heerlijk zijn om met een lekker lentezonnetje op de bol een stuk lege weg op te zoeken en dan helemaal los te gaan met die dikke V8. Benzine en lucht zouden met sloten tegelijk de verbrandingskamer in gaan, met een geluid als een bariton die met een hamer op zijn duim slaat als wisselgeld.
 
De Corvette anno 2012 is als de teletijdmachine van Suske en Wiske. Met een druk op de knop (in dit geval het gaspedaal) ben je terug in de tijd dat mannen nog echte mannen waren en een crash per definitie dodelijk was. Vind je het fijn om af en toe zo’n dosis jaren-tachtigplezier te beleven, koop dan een Corvette. Aan de andere kant: met een beetje doorsparen kan er ook een nieuwe 911 Cabrio op je pad staan.

Chevrolet Corvette Grand Sport Convertible

 

6/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,5 s

Top: 300 km/u

Verbruik: 12,6 l/100 km

Motor: 5.162 cc, V8 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 437 pk

Koppel: 575 Nm

Gewicht: 1.519 kg

CO2: 293 g/km

 

Prijs

NL: € 124.400

BE: €  84.621

 

Vonnis

Wil je een Corvette? Spaar dan nog even door voor een Z06. Wil je een sportauto? Koop een Porsche. Zelfs al is het een cabriolet

Reacties