Met veel goede verwachtingen stapten we eerder dit jaar in de NEVS Emily GT. En wat bleek? Onze gebeden zijn verhoord. De 430 pk sterke GT met een actieradius 965 kilometer ligt heerlijk op de weg. Ook leuk: hij is gebouwd door oud-medewerkers van Saab. Toch lijkt het lot van de Emily GT niet rooskleurig. Het Chinese moederbedrijf van het nieuwe Saab verliest 10 miljoen euro op iedere EV.
Bloomberg dook in de cijfers van het moederbedrijf, China Evergrande New Energy Vehicle Group. In 2019 schreeuwde het bedrijf nog van de daken dat het wilde concurreren met Tesla. En tussen 2020 en 2021 ging het ook goed. Dankzij veel investeringen had het concern een grotere waarde dan Ford, maar aan het begin 2021 ging het mis. De waarde zakte in een paar maanden van ruim 75 miljard dollar naar nog geen 5 miljard dollar.
Chinees moederbedrijf van het nieuwe Saab maakt veel verlies
Evergrande liet 1.300 auto’s registeren en verloor in zijn korte bestaan 14,4 miljard dollar. Omgerekend was het verlies ruim 13,6 miljard euro. Daardoor verloor het moederbedrijf van NEVS op iedere elektrische auto ongeveer 10,4 miljoen euro. Oef. En Evergrande is niet het enige Chinese EV-merk dat in zwaar weer verkeert. Van de 91 actieve EV-bouwers uit China maakt een derde minder dan 500 auto’s per kwartaal. Ter vergelijking, Tesla bouwt er 74.000 per maand … in de fabriek in Sjanghai.
Mooi heeft op 20 oktober 2023 geschreven:
Hoe meer Chinese bedrijven kapot gaan hoe beter.