
Waar was jij toen de Chrysler Crossfire werd onthuld? Goed, dat weten wij ook niet meer. Wel weten we dat het een van de coolste auto’s was van dat moment. Eigenlijk geldt dat voor alles van Chrysler uit die periode. Gek hoe snel dat is gegaan met het merk, toch? Daar kunnen we het lang over hebben, maar we willen je graag even attenderen op de prijzen van de Chrysler Crossfire. Die zijn namelijk serieus laag aan het worden. Een over het hoofd gezien koopje?
Mercedes en Chrysler waren ooit dikke vriendjes onder de noemer DaimlerChrysler. Zo mocht Dodge aan de slag met het oude onderstel van de E-klasse en bouwde zo de Challenger, de basis voor de latere Hellcat. Chrysler pakte de oude SLK uit de jaren ’90 en kwam in 2003 met de prachtige Chrysler Crossfire. Deze kwam als dichte coupé of als cabriolet met een stoffen dak. Hoewel dit schijnbaar voor 80 procent een SLK is, zou je het naar aanleiding van het design niet zeggen.

De Chrysler Crossfire ziet eruit als een conceptauto die nooit het productiestadium had mogen halen. Een lange motorkap, een maffig dakje dat heel krap naar achteren toeloopt en twee pijpjes in het midden. Standaard kreeg ie een 3,2-liter V6 van Mercedes met 218 pk en 310 Nm. Je mocht kiezen uit een handbak of een automaat. De automaat was ook leverbaar als snellere SRT met 335 pk en 420 Nm koppel. Wij zouden altijd lekker voor de handbak gaan.
Wij zijn overigens heel enthousiast over de Crossfire, maar er waren vroeger niet genoeg mensen die die mening deelde. Al na vier jaar stopte de productie, terwijl er getekend was voor vijf jaar. De Crossfire is dan ook het zoveelste voorbeeld van het cliché dat looks alleen een auto niet per se succesvol maken. Autoliefhebbers waren genadeloos in hun oordeel over de onderliggende techniek van de Crossfire. De auto was eigenlijk al verouderd toen hij net één dag oud was.
Wat kost een Chrysler Crossfire nu?
Geen goede auto dus, maar wel een leuke auto. Vooral om te zien. We hebben het over een auto van meer dan twintig jaar oud, dus het is niet heel gek dat ie fors minder waard is geworden. Maar toch: we hebben het idee dat je wel iets heel tofs krijgt voor niet veel geld. De goedkoopste die we in Nederland kunnen vinden, kost 5.000 euro. Die heeft gebruikerssporen, maar we kunnen zo op het eerste oog geen grote mankementen ontdekken.
Zoals met meer koopjes die we tippen: nee, het rijdt niet zo goed als een MX-5. En het is ook niet typisch zo’n autootje dat én leuk én zuinig is. Maar het is wél een auto die je buurman niet heeft. Een verkoper die een coupé ‘in nieuwstaat’ aanbiedt, vraagt net iets meer dan 8.000 euro. En zo zijn er nog wel meer exemplaren in heel nette staat voor dergelijke bedragen. Heel veel zal het niet meer afschrijven (toch?), dus het kan leuk zijn om een tijdje in een Crossfire te rijden en hem later voor hetzelfde geld te verkopen.
Lees ook: Krijg je een boete als je in de trajectcontrole harder rijdt dan de snelheid op de matrixborden?

Topgear haalt de feiten door elkaar. De in Nederland zeer succesvolle Chrysler 300 was de auto die gebaseerd was op de oude E klasse. Mercedes gaf zelfs toe dat de verkopen van de eigen E klasse te leiden had onder de grote aantallen 300 C die in Nederland als benzine 6 cyl. en de beroemde beresterke 8 cyl. HEMI, en als (toen) sterke 6 cyl. diesel werd verkocht. De auto was in de VS echter een beetje een ‘foute’ keuze. De auto was imposant als vierdeurs en als station car. Ik heb r zelf 150000 zeer luxe en probleemloze km’s me gemaakt.
Ik woon in Zuid Afrika en geheel tevrede met mijn Crossfie cabriolet!
Wel grappig dat de makers van Top Gear op tv destijds de auto helemaal afbrandden. Met name Clarkson, die vergeleek de styling met een hond die zijn behoefte deed.
Ik ben dat niet eens. Onbekend maakt onbemind. Ze worden door de overheid ook belachelijk duur gemaakt.
gebruikerssporen?? wat zijn dat? liggen er nog wat lijntjes wit poeder op de achterbank??
😂👍🏻
Het is een mooie auto. En wat de techniek betreft. Die is prima. Veel beter dan de auto’s nu hebben. Al die electronica gaat alleen maar kapot. De beste auto’s hebben weinig of geen electronica. Lekker ouderwets daar zoude we naar terug moeten gaan. Spartaans rijden is ook veel leuker.
Ik heb 2 Crossfires gehad. De elektronische storingen waren het grootste probleem. Mechanisch top!
Zie ik weer “gebruikerssporen” staan in de tekst van dit artikel. Dat is steenkolen Nederlands. Correct is “gebruikssporen”.
Herstel; ….bij jouw niet populair!
Jouw wat?
Droomauto? Nee, vooral de achterkant is zo lelijk.
Amerikanen worden hier nooit populair…wat Trump ook wil….mijn R170 is nog in nieuwstaat…blijft een tijdloos kwaliteits model.
🥱
Oh ja, en ik dacht nog:
Hoe vertel ik de mensen nou dat ik een kappers-auto rijd zonder te moeten toegeven dat ik een SLK heb?
Wacht!
Ik noem hem gewoon R170!
De rest van de club weet dan toch dat ik het was; ze zijn daar wel gewend aan code-taal.
En voor de rest blijf ik lekker anoniem!
🧠
Nooit mooi gevonden, wel altijd leuk.
Is in mijn ogen wel beter oud geworden dan de SLK.
Oogt veel duurder en bijzonderder dan hij is.