Een Citroën 2CV die zijn hele leven lang in Frankrijk heeft gereden, is in de meeste gevallen klaar voor de sloop.Frankrijk staat niet bekend om het koesteren van auto’s. En al helemaal niet bestelwagens zoals de 2CV AZU. Hoeveel kratten met stokbroden en rode wijn daar al over de bodem zijn geschoven weet niemand. Wat we wel weten, is dat ze niet snel zijn. Daarom heeft deze 2CV een andere motor.

De 2CV heeft nog altijd een tweecilinder boxermotor, alleen is het merkje op de kleppendeksels anders. Het vermogen is geen 28 pk meer. Deze Citroën 2CV AZU die door Collecting Cars geveild wordt, heeft een 1,1-liter uit een BMW R1100RT onder zijn roestige motorkap liggen. Inderdaad, het blok uit een motorfiets. Het resultaat is 90 pk op nog geen 600 kilo – dat wil wel.

BMW-motor in een Citroën 2CV

Het plaatwerk van de desbetreffende 2CV ziet eruit alsof er niet alleen in de auto kratten zijn vervoerd, maar ook erop en ernaast. De ongerestaureerde toestand van de 2CV AZU maakt van dit bestelbusje een echte sleeper. Volgens de eigenaar kan de auto makkelijker 160 km/u halen, áls je dat durft. Schakelen moet je trouwens zelf doen met de vierbak.

De Citroën 2CV AZU is deels gerestaureerd

Technisch zou het busje overigens wel in orde moeten zijn. De dragende delen van de Citroën 2CV AZU zijn grondig aangepakt; de auto is voorzien van nieuwe schokdempers en sportievere remblokken. Het frame plus de bodemplaat zijn vernieuwd en verstevigd. Hier zullen net zoals bij de koets flinke roestgaten ingezeten hebben. Als je deze Franse sleeper wilt hebben moet je snel zijn, de veiling loopt vrijdag op zijn eind. Je moet hem alleen nog even naar Nederland halen.

Reacties

  • Canon-Eye heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Begin jaren ’70 hadden we er precies zo een, in dezelfde kleur ook nog, als auto voor mijn vrouw. Daarna heeft ze nog een aantal jaren gereden in zijn sterkere en 10cm hogere broertje (Citroën AK), die had een Dyane6 motor. Ondanks het grotere frontaal oppervlak kon je het verschil in topsnelheid (en ook optrekken natuurlijk) heel goed merken. Deze was ook ideaal om het Maasvlaktestrand mee op te rijden en daar de hond te laten dollen.

    Als ik de ruimte had om ‘m binnen te stallen, zou ik er best weer eentje bij willen hebben…

    Reageer
  • Gusz heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Krijg je in Nederland niet op kenteken

    Reageer
  • Koos van wijk heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Ik heb 11 cv gehad en 1 bestel,d de bestel was behoorlijk verrot plaatwerk de u balk heb ik ver nieuwd en gelasr zijkant platen en boden venieuwd maar meeste met potnagels mij zwager had een schilders bedrijf hij zei ga jij maar koffiedrinken dan schilder ik hem in de bekande franze bekande grijze kleur,hij was van ee opticien winkel en mooi bekleed en technisch heel goed. Wel bekende pk s enkilometer links 55 / 90 hoe hard de wind was,ik vond hem super enje kon toch wel hard door de bocht en slipte nooit
    Mijn vraag wat vraag je de prijs ?

    • Wilco heeft op 19 april 2024 geschreven:

      Koos, als je een stukje schrijft, en je bent niet zo goed In Nederlandsche, laat het dan even controleren door iemand anders op taalfouten.
      Dan kom je een stuk geleerde over dan nu het geval is.
      Je kan hier niets aan doen hoor, en het geeft helemaal niks, maar laat het even nakijken door een geliefde…

      • John heeft op 19 april 2024 geschreven:

        Beetje tegenstrijdig, ‘je kan hier niets aan doen hoor, en het geeft helemaal niks ‘.

        • Celleke heeft op 19 april 2024 geschreven:

          Wilco, misschien zelf ook eens een geliefde zoeken dan want u schrijft ook de nodige foutjes.

          • EvaLee heeft op 19 april 2024 geschreven:

            Dat was mijn eerste gedachte ook. Cursus Nederlands aanbevolen!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Gert heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Schokdempers op een eend?
    Remblokken op de trommelremmen?

    • Willem heeft op 20 april 2024 geschreven:

      De schokdempers van de AK400 waren z.g. BATTEURS. Een zware kern die door de traagheid van de olievulling een perfecte schokdemper was.

      Reageer
    • Ignaçio heeft op 19 april 2024 geschreven:

      Een AK 400 had schokdempers en de Dyane had vanaf de tweede generatie schijfremmen aan de versnellingsbak hangen!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)