Met de nieuwe Peugeot 108 open en bloot was het slechts een kwestie van tijd voor zijn twee broertjes om de hoek kwamen kijken. De Toyota Aygo laat nog even op zich wachten, maar de Citroën C1 hebben we alvast voor je.

Lief he? Citroën zegt dat er deze keer wat meer nadruk op design is gelegd, en daar kunnen we niets tegenin brengen. Hij lijkt op een geschminkte peuterversie van de C4 Picasso, en dat is prima. Nog beter: hij onderscheidt zich duidelijker van de 108 en (vermoedelijk) van de Aygo dan zijn voorganger dat deed. Ook omdat je 'm op talloze manieren naar je smaak kunt aanpassen.

Behalve als het op de motor aankomt; dat is altijd een 1.0 driecilinder met 68 pk of een 1.2 driecilinder met 82 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een vijftraps ETG-automaat. Met de 1.2 zit de C1 in 11 seconden vanuit stilstand op de 100 km/u, verbruikt hij gemiddeld 4,3 l/100 km en stoot hij 99 g/km aan CO2 uit. Nette waarden, maar ook weer niet wereldschokkend; wellicht dat we in de toekomst een turbomotortje mogen verwachten?

Net als voorheen kun je de C1 met drie of vijf deuren bestellen. Klein is ie nog altijd: 3,46 meter lang en 1,62 meter breed, daarmee pas je nog eens door nauwe straatjes. Hij weegt ook maar 840 kilo en heeft een draaicirkel van slechts 4,8 meter. Toch kun je net geen 200 liter in de achterbak kwijt (780 liter met neergeklapte achterbank), en hoef je niets in te leveren op het vlak van comfort: automatische airco, stoelverwarming, een groot roldak, een 7-inch aanraakscherm dat kan praten met je telefoon, het behoort allemaal tot de mogelijkheden.

Het nieuwe Frans-Japanse trio komt op een interessant moment: VW scoort met de Up en consorten, Hyundai introduceerde onlangs de bijzonder volwassen i10 en Renault heeft net de zo op het oog fantastische Twingo voorgesteld (met de motor achterin – jottem!). De tijd zal leren hoe ze het gaan doen, maar deze Citroën ziet er in ieder geval veelbelovend uit.

Reacties