Een auto tunen is altijd duur. Altijd. Niet eigenwijs zijn, we weten dat je voor 200 piek een gebruikte turbo koopt, maar dan ben je er nog niet. Je zult niet de eerste zijn die erin trapt. Wat je ook doet, er komt veel bij kijken. Injectoren, intercoolers, afstellingen, spruitstukken en noem maar op. Beknibbelen kan, maar wordt vaak vanzelf afgestraft.

Daarom zijn we zo aangenaam verrast door deze Nederlandse supercharger-kit voor de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Het lijkt oprecht een relatief betaalbare optie om meer vermogen in je Aygo of een van zijn broertjes te stoppen. Het Nederlandse Chargertech heeft de kit ontwikkeld en als je hem zelf inbouwt, blijft de prijs leuk.

Voor een relatief goedkope 1.250 euro haal je alles in huis om de supercharger van de 1.4 TSI van Volkswagen in te bouwen. We zullen heus geen geintjes maken over de betrouwbaarheid van de TSI-motoren, maar onderdelen als superchargers zijn prima op de sloop te vinden, al voor 100 piek. Ter vergelijking: een beetje superchargerkit met alles erop en eraan kost al snel 5.000 euro.

De kit is makkelijk op te schalen

Het vernuftige van deze superchargerkit is niet eens dat hij relatief goedkoop is, maar dat je hem eenvoudig kunt uitbreiden. Wie het goedkoop wil houden, heeft voor 1.500 euro een leuke upgrade, maar wie meer wil, kan de kit eenvoudig uitbreiden. Let op: dan begint het al snel op te lopen, zoals we al aangaven in de eerste alinea.

Van zichzelf draait de supercharger zo’n 0,8 bar, maar dat is voor het standaard driecilindertje eigenlijk net te veel van het goede. Daarom zit er een recirculatieklep in het systeem die de druk verlaagt tot ongeveer de helft. Op deze manier krijg je er ongeveer 20 tot 30 pk bij. Dat lijkt weinig, maar met het beetje extra vermogen zou de 0-100-tijd al met 3 seconden moeten afnemen.

Zou je de volledige 0,8 bar willen draaien, dan kun je zelf aan de slag met upgrades. Zo is er bijvoorbeeld rekening gehouden met de aansluiting van een intercooler om de prestaties verder te verhogen. Zo kun je stapje voor stapje de kit uitbreiden. Met de volledige boost is een 0-100-tijd van 8 seconden wel mogelijk, meent het bedrijf. Dan kom je in de buurt van bijvoorbeeld een eerste-generatie MX-5.

Dat lijkt wel erg goedkoop…

Chargertech biedt de supercharger zelf ook aan, dus voor 1.500 euro kun je alles in huis hebben. Maar let op: de grote kosten van tunen gaan hem snel in de tijd zitten. Kun je de boel zelf inbouwen, dan komen er aan de mechanische kant niet veel kosten meer bij. Misschien wil je wat dingetjes vervangen in verband met periodiek onderhoud, als je er toch bezig bent.

Na het inbouwen van een supercharger moet je de boel nog wel goed laten afstellen. Het liefst wil je een nieuwe ECU kopen, maar die zijn vrij prijzig. Voor zo’n 300 piek zou je een zogenoemde piggyback kunnen bestellen, die naast de bestaande ECU komt.

Als je het instellen zelf niet kunt (en als je nu twijfelt over of je het kunt, dan kun je het dus niet), dan zijn hier ook kosten aan verbonden. Elke keer als je de boel upgradet of verandert, moet je eigenlijk alles opnieuw laten afstellen. Het is een glijdende schaal – maar wel een erg leuke.

Als je de supercharger in de Aygo laat bouwen, is het een stuk duurder

Vergeet je telkens of het nou ‘links is los’ of ‘links is loeivast’ was, dan kun je de kit misschien beter laten inbouwen. Omdat er best wat uren in het monteren en afstellen van de kit gaan zitten, moet je dan rekening houden met een totaalprijs van 5.000 euro.

Maar van alle auto’s, waarom de Aygo?

‘Vorig jaar waren we dus aan het bedenken voor welk model auto we een nieuw systeem zouden willen ontwikkelen. De Peugeot 107, Citroën C1 en Toyota Aygo kwam daarin naar voren omdat veel jeugd erin rijdt en er gigantisch veel van geproduceerd zijn. Een bijkomend voordeel is dat ze over een heel lange productieserie ook vrijwel volledig ongewijzigd zijn gebleven’, vertelt een medewerker van Chargertech aan TopGear.

‘Voor dit model was ook nog maar weinig beschikbaar. Enkel een systeem met een Rotrex-supercharger, maar de prijs daarvan maakt het voor een heel groot publiek onhaalbaar’, meent het Nederlandse bedrijf. Daarom hebben ze nu dus voor de tuner met een beperkt budget deze kit ontwikkeld. Overigens staan er met enige regelmaat Aygo’s met een volledige rolkooi op Marktplaats. Leuk project voor de komende winter?

Advertentie

Reacties

  • Lion says at 26 augustus 2022:

    Wat ik niet lees, hoe lang blijft dat 3 cilinder motortje het volhouden?
    Een echte motor die ontwikkeld is voor een charger of supercharger is inwendig helemaal aangepast.
    Ik denk dat na alle kosten te hebben gehad, en dan alsnog motoren te blijven wisselen, niemand op zit te wachten.

    Reply
  • Adje says at 24 augustus 2022:

    Past zoiets ook in een cuore, zelfde motor. Of eem space star?

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie