Vroeger, toen je nog wakker werd zonder rugpijn en je nog door de knieën kon zonder dat ze kraakten, wogen nieuwe auto’s zo rond de 1.000 kilo. Door de jaren heen voegden autofabrikanten steeds meer veiligheidsfeatures en comfortdingetjes toe, maar de echte kilootjes kwamen de laatste tijd van de batterijen van EV’s. Citroën is er een beetje klaar mee en zet zijn nieuwste conceptcar, de Citroën Oli, op dieet.
De Citroën Oli zou slechts 1.000 kilo moeten wegen, áls hij in productie zou gaan (maar dat gaat hij niet). En dat voor een SUV van 4,2 meter lang en 1,9 meter breed. Een hoop van deze innovaties en materialen moeten wel hun weg naar nieuwe productiemodellen vinden. Overigens weegt een Dacia Spring ook net iets meer dan 1.000 kilo, met een iets minder grote actieradius.
In tegenstelling tot de Ami is de Oli wel een volwaardige auto. Oké, een volwaardige auto met een topsnelheid van 110 km/u, maar dat is met name om het energieverbruik laag te houden. De accu meet 40 kWh waardoor een actieradius van 400 kilometer haalbaar is. Opladen van 20 naar 80 procent moet in 23 minuten gebeuren.
Adrian Newey zou een hartaanval krijgen van de voorruit
We horen je hier denken: zo’n opstaande voorruit, dat kan niet aerodynamisch zijn. En dat klopt misschien, maar de voordelen wegen volgens Citroën makkelijk op tegen de nadelen. Zo is er voor een platte ruit minder glas nodig. Dit is goedkoper en lichter. Bovendien warmt de zon de cabine minder snel op waardoor de airco 17 procent minder hard hoeft te werken.
Om toch de negatieve effecten van de platte voorruit te compenseren, dirigeert de Citroën Oli de lucht langs de voorruit. Een luchthapper bij de koplampen slokt lucht op en laat deze net voor de ruit weer los om zo een luchtgordijn te creëren. Iets wat ook enorm helpt om de luchtweerstand binnen de perken te houden, is de topsnelheid van maximaal 110 km/u.
‘Je kunt zeggen dat een verticale ruit minder aerodynamisch is, maar we verwachten niet dat mensen met dit soort auto’s 200 km/u rijden. Wij denken dat de Oli het best tot zijn recht komt in stedelijk gebied, waar mensen langzamer rijden en zich bewust zijn van de milieu- en veiligheidsaspecten’, zegt Citroën.
Het plaatwerk bestaat uit karton en glasvezel
De carrosserie is gemaakt van glasvezel dat gevuld is met gerecycled golfkarton. Volgens Citroën weegt het dak de helft van een vergelijkbaar stalen dak en toch zijn de motorkap, kofferklep en het dak sterk genoeg om op te staan. Ook handig als je bijvoorbeeld een tent op je dak wilt zetten. Bovendien kan de achterbank omlaag om een soort pick-up te creëren.
Het interieur straalt duidelijk de doelstelling van 1.000 kilo uit. Het dashboard, wat meer een balk is, heeft slechts 34 onderdelen. Volgens Citroën is dat zo’n 40 onderdelen minder dan normaal. Ook de stoelen (die bestaan uit gerecyclede materialen, die in sommige gevallen uit de 3D-printer komen) zijn opgebouwd uit acht onderdelen in plaats van 37. Scheelt ook weer in het onderhoud.
Reacties