Citroën Ami: elektrische brommobiel

De onruststoker

Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen
Foto('s): Citroen

Weet je waar de mondiale auto-industrie nou écht bang van wordt? Nee, niet de druk van klimaatdoelen, of olieprijzen, of uitstootboetes, nee: kinderen. En voor één keer krijgen niet de millennials de schuld. Het gaat om Generatie Z, die je als het op auto’s aankomt beter Generatie Zzzzzzzz kunt noemen. Al een tijdje groeit er een knoop in de onderbuik van de autogiganten als ze denken aan ‘de jeugd van tegenwoordig’, die auto’s helemaal niet zo boeiend meer lijkt te vinden. Ze nemen niet eens rijlessen meer.

En dus heeft Citroën (het zal een keer niet Citroën zijn) maar eens de knuppel in het hoenderhok gegooid, en een auto gemaakt waar 14-jarigen in kunnen rondcrossen. In Frankrijk tenminste, in de rest van de wereld zul je waarschijnlijk minstens 16 moeten zijn. Hoe dan ook, dit allerschattigste kleine doosje is compleet voor hen bedoeld: de Citroën Ami. Citroëns 2CV voor de toekomst. Dat wil zeggen: strikt genomen heeft Citroën helemaal geen auto gebouwd – het is een soort brommobiel, dus met een beperkt maximaal gewicht en een maximumsnelheid van 45 km/u. En er bromt dus niks, want de Ami is elektrisch.

De Citroën Ami is een afgeknepen Smart

Misschien kun je hem nog het best vergelijken met een zwaar afgeknepen Smart, of beter nog: de plaag die Amsterdam en andere grote steden treft en Birò heet. Alleen is de Ami niet altijd zwart, wél leuk om te zien en niet zo bezopen duur – hij kost minder dan de helft. Althans: in Frankrijk is het idee dat hij zo’n 7.000 euro zou moeten kosten, of via een private-leaseconstructie een mille of drie in één keer en dan zo’n 20 euro per maand.

Citroën hoopt natuurlijk dat deze voor de auto schijnbaar zo verloren generatie er al puberend achter komt dat eigen vervoer wel zo handig is als je op tijd bij je vriend(in) of bij de klimaatdemonstratie wilt zijn. En een vrolijke, back-to-basics tweepersoons EV met een interieur dat is ontworpen rond hun smartphone zou er weleens toe kunnen bijdragen dat ze sneller achter het stuur kruipen dan achter een Uber-bestuurder. Daarbij is de Ami lekker afgesloten van de gure elementen (een belangrijk voordeel boven de Renault Twizy, die ook nog eens veel duurder is), tenzij het zonnig is: dan pop je gewoon dat dakpaneel eruit en rij je open.

Citroën schudt, bepaald niet voor het eerst, de boel weer eens lekker op. En eerlijk is eerlijk: na de DS, SM, Méhari en C6 werd het weleens tijd dat jongeren ook eens over een eigen(wijze) Citroën konden beschikken.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken