Een veelgehoord argument tegen elektrische auto’s is de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie. Het zet de EV niet gelijk buitenspel, maar de auto begint inderdaad zijn leven met een achterstand als het gaat om duurzaamheid. Studenten van de TU Eindhoven werken aan een manier om deze achterstand te verkleinen en de CO2-uitstoot bij de productie van EV’s te verlagen.
Volgens Auto Recycling Nederland gaat een gemiddelde auto zo’n twintig jaar mee. Volgens de studenten zijn een hoop componenten van een auto op dat moment nog niet afgeschreven. Het idee van de TU Eindhoven is daarom een modulaire auto: zodra de koets verouderd is, gooi je die weg maar je houdt het onderstel, de motor en de batterij. De modulaire auto noemen ze Eterna.
Veel minder CO2-uitstoot door onderstel te houden
Omdat er niet elke keer een volledige auto gebouwd hoeft te worden, daalt de gemiddelde CO2-uitstoot per gebouwde auto. De Eterna zou voor 20 ton minder CO2-uitstoot zorgen, wat neerkomt op een derde van de normale uitstoot bij de productie van een EV. Ook heeft de methode als voordeel dat je veiligheidsvoorzieningen kunt vervangen door modernere exemplaren.
‘Als we auto’s niet langer als één geheel gaan zien, maar als twee aparte levenscycli, is dat feitelijk een systeemverandering’, zegt Stijn Plekkenpol, teammanager van TU/ecomotive. De universiteit wil de auto-industrie inspireren om anders na te denken over de ontwikkeling en het gebruik van auto’s. Overigens moet de batterij in dit geval ook wel meer dan twintig jaar meegaan.
Elke twintig jaar een nieuwe koets
De nieuwe auto zal volgens Plekkenpol voor de eindgebruiker niet heel anders zijn: ‘Het leasebedrijf zorgt ervoor dat de consument een “up-to-date” voertuig heeft; elke vijf jaar worden er kleine updates in de bovenkant gemaakt, elke twintig jaar wordt de gehele bovenkant vervangen, terwijl de onderkant grotendeels hetzelfde blijft. Een abonnementsmodel dus.’
Berina heeft op 20 augustus 2023 geschreven:
Volkswagen produceert alle EV’s CO2 neutraal, dus echt nieuws is dit niet.
Of het moet zijn dat de TU tegenwoordig seriematig auto’s produceert. Welk merk is dat eigenlijk?
Maarten heeft op 17 augustus 2023 geschreven:
In principe wil niemand een nieuwe auto kopen met een gereviseerd onderstel als het alternatief een auto is die de perfecte mix bied van gewicht, efficiëntie, veiligheid en betaalbaarheid door een volledig nieuw ontwerp.
Een onderstel van 20 jaar geleden voldoet wellicht ook echt niet meer aan de nieuwste standaarden.
Denk dat het beter is alles van metaal in de shredder te gooien en proberen de hoogovens CO2 neutraal te maken door bijvoorbeeld waterstof te gebruiken welke is gemaakt met energie middels energie uit duurzame energiebronnen.
Zelfde voor fabrieken, deze hebben heel veel oppervlakte en kunnen dat gebruiken om duurzame stroom op te wekken waar de fabriek dan op kan draaien.
Dat gezegd hebbende, misschien zit ik er naast en zal dit concept breed gedragen worden door de auto industrie.