Achterruiten zijn een hot topic de laatste tijd. De Polestar 4 heeft geen achteruit en ook bij de nieuwe Jaguar mist deze. Het idee erachter is dat je een achteruitkijkspiegel kunt vervangen door een schermpje dat aan een camera zit. En doordat er geen achterruit is, kun je de achterzijde nog aerodynamischer maken. Ideaal voor elektrische auto’s.

Maar een achterruit kan ook heel erg mooi zijn. Denk aan de eerste generatie Audi TT, de Citroën C6 of de eerste Opel Tigra. Als het gaat om de mooiste achterruit aller tijden, komen we uit bij de Chevrolet Corvette uit 1962. De fans weten dan voldoende, dat is de Corvette met de beroemde split window. Dat betekent dat de achterruit bestaat uit twee delen. Qua idee is het identiek aan de vroege Volkswagen Kever. Je weet wel, de Brilkever.

De nieuwe Corvette C9 is typisch Brits design

De nieuwe Corvette C9 zou hem ook zo maar kunnen krijgen. De auto die je op de afbeeldingen ziet is een zogenaamd voorstel van de Advanced Design Studio van General Motors in het exotische, eh, Leamington, onder de rook van Birmingham, Engeland. Dat is niet de meest exotische locatie, maar de auto die ze ontworpen hebben is wel exotisch.

Chevrolet Corvette UK design studie wit (2025) rechts voor schuin schemering laag

De huidige Chevrolet Corvette is een gave auto, maar qua design klopt ie niet helemaal. Die achterkant is oogt nogal massief en lijkt niet bij de voorzijde te passen. Dat is met dit Corvette-studiemodel geen sprake van. Naast de split window aan de achterzijde, zijn er nog meer fraaie details, zoals een split window aan de voorzijde. Dat kan een beetje onhandig zijn voor mensen die de voorruit gebruiken om de weg te zien.

Zijn alle Corvettes straks dan elektrisch?

Naast de fraaie vormen – de proporties zijn geweldig gekozen – zien we ook diverse ‘luchtkanalen’ in de vloer. Het lijkt een beetje op wat de Ford GT ook heeft. Volgens de ontwerpers geeft de elektrische aandrijving van de Corvette meer mogelijkheden om dit soort dingen te doen. Wees gerust, de auto op de afbeeldingen is elektrisch, maar als de volgende generatie Corvette C9 er is, kun je gewoon kiezen tussen een elektrische versie of eentje met V8. Van de huidige generatie is een EV ook onderweg.

Lees ook: Callaway Corvette C8 krijgt supercharger en malle prestaties

Na dit model zullen er nog twee Corvette studiemodellen volgen. Eerst komt er een voorstel van de Amerikaanse designstudio van General Motors. Op basis daarvan kijkt Chevrolet welk model het beste ontvangen wordt en welke ze het meest geslaagd vinden. Vervolgens komt er een derde concept versie, dat een combinatie is van deze Britse Corvette en de Amerikaanse. Die auto moet dan de voorbode zijn voor de nieuwe Corvette ‘C9’.

Eén reactie op “De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback”

  1. Geen 1962 dat was nog een C1 maar 1963 de eerste type C2 met split Windows en nep roosters in de motorkap. In 64 geen split window meer maar een doorlopende achterruit. Hadden jullie toch moeten weten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *