
Iedere dag crasht Mercedes opzettelijk drie auto’s, waardoor er meer dan 900 Mercs per jaar naar de filistijnen gaan. De recentste crashtest is publiekelijk gemaakt en heeft een primeur. Voor het eerst zien we een crashtest met een grote, zware auto (lees, de Mercedes EQS SUV) en een kleinere, maar nog steeds best zware auto (lees, de Mercedes EQA).
Met deze test wil Mercedes laten zien hoe sterk de nieuwste generatie van elektrische auto’s is. Daarbij leunt het merk op de goede reputatie die het de afgelopen jaren heeft opgebouwd op het gebied van veiligheid (we hebben niet de ruimte om alle pionierende momenten van Mercedes op een rijtje te zetten, maar je kent ze vast). Deze goede naam willen ze vasthouden in het elektrische tijdperk.
Mercedes doet meer dan nodig
Daarom slooft Mercedes zich hier ook een beetje uit. Bij deze test eist de Euro NCAP een frontale impact met een trolley van 1.400 kilo waarin een aluminium honingraatbarrière wordt gebruikt om de voorkant van een andere auto na te bootsen. ‘Hou m’n Hofbräu even vast’, zegt Mercedes, en ze voeren de crashtest uit met een EQS SUV van 2,6 ton en een EQA van 2 ton. De auto’s rijden met een snelheid van 56 km/u naar elkaar toe, terwijl de vereiste snelheid 50 km/u is.

Het resultaat zie je op de foto’s hierboven en op de bewegende beelden onder aan deze pagina. Het hoofd van de crashtests bij Mercedes, Paul Dick, zegt over de test: ‘De auto zal er hels uitzien, maar de inzittenden zullen veilig zijn.’
En inderdaad, na de zware botsing kunnen de deuren nog gewoon open. Dit laat zien dat de safety cell werkt zoals beoogd. Alle crashdummy’s dragen 150 sensoren en de data die hieruit voortvloeit, geeft aan dat er een ‘lage kans is op serieuze, fatale verwondingen’.
En die accu’s dan?
Ook de bescherming van de batterij deed wat hij moest doen. Het stroomsysteem werd automatisch uitgeschakeld en veiliggesteld vanaf het moment dat de auto’s elkaar raakten. ‘Het beschermen van mensenlevens gaat niet om het soort aandrijflijn. De recente crashtest met twee volledig elektrische auto’s demonstreert dit. Het bewijst dat al onze auto’s een even hoog veiligheidsniveau hebben, welke technologie ook voor de aandrijving zorgt’, zegt de technologiebaas van Mercedes, Markus Schäfer.
Eén reactie op “Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes EQA is de nieuwe EV-instapper

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Fijn dat MB dit soort testen doet. Heel anders dan een ander merk dat een beta versie van hun autopilot de weg op stuurt waardoor tientallen doden gevallen zijn.