
Iedere dag crasht Mercedes opzettelijk drie auto’s, waardoor er meer dan 900 Mercs per jaar naar de filistijnen gaan. De recentste crashtest is publiekelijk gemaakt en heeft een primeur. Voor het eerst zien we een crashtest met een grote, zware auto (lees, de Mercedes EQS SUV) en een kleinere, maar nog steeds best zware auto (lees, de Mercedes EQA).
Met deze test wil Mercedes laten zien hoe sterk de nieuwste generatie van elektrische auto’s is. Daarbij leunt het merk op de goede reputatie die het de afgelopen jaren heeft opgebouwd op het gebied van veiligheid (we hebben niet de ruimte om alle pionierende momenten van Mercedes op een rijtje te zetten, maar je kent ze vast). Deze goede naam willen ze vasthouden in het elektrische tijdperk.
Mercedes doet meer dan nodig
Daarom slooft Mercedes zich hier ook een beetje uit. Bij deze test eist de Euro NCAP een frontale impact met een trolley van 1.400 kilo waarin een aluminium honingraatbarrière wordt gebruikt om de voorkant van een andere auto na te bootsen. ‘Hou m’n Hofbräu even vast’, zegt Mercedes, en ze voeren de crashtest uit met een EQS SUV van 2,6 ton en een EQA van 2 ton. De auto’s rijden met een snelheid van 56 km/u naar elkaar toe, terwijl de vereiste snelheid 50 km/u is.

Het resultaat zie je op de foto’s hierboven en op de bewegende beelden onder aan deze pagina. Het hoofd van de crashtests bij Mercedes, Paul Dick, zegt over de test: ‘De auto zal er hels uitzien, maar de inzittenden zullen veilig zijn.’
En inderdaad, na de zware botsing kunnen de deuren nog gewoon open. Dit laat zien dat de safety cell werkt zoals beoogd. Alle crashdummy’s dragen 150 sensoren en de data die hieruit voortvloeit, geeft aan dat er een ‘lage kans is op serieuze, fatale verwondingen’.
En die accu’s dan?
Ook de bescherming van de batterij deed wat hij moest doen. Het stroomsysteem werd automatisch uitgeschakeld en veiliggesteld vanaf het moment dat de auto’s elkaar raakten. ‘Het beschermen van mensenlevens gaat niet om het soort aandrijflijn. De recente crashtest met twee volledig elektrische auto’s demonstreert dit. Het bewijst dat al onze auto’s een even hoog veiligheidsniveau hebben, welke technologie ook voor de aandrijving zorgt’, zegt de technologiebaas van Mercedes, Markus Schäfer.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Bekijk hier een crashtest met een Mercedes EQS SUV en een Mercedes EQA”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mercedes EQA is de nieuwe EV-instapper

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Politie tikt (keurig) een auto van de weg, maar de reactie van de bestuurder is nog wel het bijzonderst

Tientallen achtergelaten Audi’s, BMW’s en Porsches worden met bulldozer opgeruimd (en met een goede reden)

Wat is de veiligste auto van dit moment? En zijn er nu nog onveilige auto’s?

Achtervolging met gestolen pakketbus eindigt lullig voor mensen die op een pakketje zaten te wachten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Fijn dat MB dit soort testen doet. Heel anders dan een ander merk dat een beta versie van hun autopilot de weg op stuurt waardoor tientallen doden gevallen zijn.