Iedere dag crasht Mercedes opzettelijk drie auto’s, waardoor er meer dan 900 Mercs per jaar naar de filistijnen gaan. De recentste crashtest is publiekelijk gemaakt en heeft een primeur. Voor het eerst zien we een crashtest met een grote, zware auto (lees, de Mercedes EQS SUV) en een kleinere, maar nog steeds best zware auto (lees, de Mercedes EQA).

Met deze test wil Mercedes laten zien hoe sterk de nieuwste generatie van elektrische auto’s is. Daarbij leunt het merk op de goede reputatie die het de afgelopen jaren heeft opgebouwd op het gebied van veiligheid (we hebben niet de ruimte om alle pionierende momenten van Mercedes op een rijtje te zetten, maar je kent ze vast). Deze goede naam willen ze vasthouden in het elektrische tijdperk.

Mercedes doet meer dan nodig

Daarom slooft Mercedes zich hier ook een beetje uit. Bij deze test eist de Euro NCAP een frontale impact met een trolley van 1.400 kilo waarin een aluminium honingraatbarrière wordt gebruikt om de voorkant van een andere auto na te bootsen. ‘Hou m’n Hofbräu even vast’, zegt Mercedes, en ze voeren de crashtest uit met een EQS SUV van 2,6 ton en een EQA van 2 ton. De auto’s rijden met een snelheid van 56 km/u naar elkaar toe, terwijl de vereiste snelheid 50 km/u is.

Mercedes crashtest Mercedes EQS SUV Mercedes EQA

Het resultaat zie je op de foto’s hierboven en op de bewegende beelden onder aan deze pagina. Het hoofd van de crashtests bij Mercedes, Paul Dick, zegt over de test: ‘De auto zal er hels uitzien, maar de inzittenden zullen veilig zijn.’

En inderdaad, na de zware botsing kunnen de deuren nog gewoon open. Dit laat zien dat de safety cell werkt zoals beoogd. Alle crashdummy’s dragen 150 sensoren en de data die hieruit voortvloeit, geeft aan dat er een ‘lage kans is op serieuze, fatale verwondingen’.

En die accu’s dan?

Ook de bescherming van de batterij deed wat hij moest doen. Het stroomsysteem werd automatisch uitgeschakeld en veiliggesteld vanaf het moment dat de auto’s elkaar raakten. ‘Het beschermen van mensenlevens gaat niet om het soort aandrijflijn. De recente crashtest met twee volledig elektrische auto’s demonstreert dit. Het bewijst dat al onze auto’s een even hoog veiligheidsniveau hebben, welke technologie ook voor de aandrijving zorgt’, zegt de technologiebaas van Mercedes, Markus Schäfer.

Reacties

  • Ster heeft op 15 oktober 2023 geschreven:

    Fijn dat MB dit soort testen doet. Heel anders dan een ander merk dat een beta versie van hun autopilot de weg op stuurt waardoor tientallen doden gevallen zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)