
Normaal duurt het minimaal drie jaar voordat een auto naar de plastisch chirurg mag voor een botoxkuurtje. Deze Ateca is net iets meer dan twee jaar op de markt en toch zet Cupra al wat fillers in de lip. Dat komt omdat de Cupra Ateca uiteraard gebaseerd is op de Seat Ateca, en die was wel al oud genoeg voor een verjongingskuur. Daarom is deze Cupra Ateca-facelift al na twee jaar aan de beurt.
De Cupra Ateca-facelift houdt zijn 2.0 TSI met 300 pk, 400 Nm en een DSG-bak met vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 4,9 seconden en de topsnelheid is 247 km/u. Optioneel kun je daar een Akrapovic-pijp bij kiezen. Op zich een goed idee, maar dan zit je alsnog aan de wettelijke limieten. Als je écht goede herrie wilt, kun je misschien beter iets achteraf laten plaatsen, maar dat heb je niet van ons.
De Cupra Ateca-facelift is geen Seat. Of toch wel?
Cupra doet zijn stinkende best om niet geassocieerd te worden met moedermerk Seat. Het is immers een los merk. We waren dan ook heel benieuwd naar het commando voor de stembediening. Wat denk je? ‘Hola hola’, net als bij Seat. Logisch, want Cupra is net zo Spaans als Seat (niet echt dus, omdat Volkswagen), maar het was aardig geweest als ze hun eigen commando hadden. Verder kun je rekenen op dezelfde connectiviteit als de zojuist gefacelifte Seat Ateca.
Standaard staat de Cupra Ateca-facelift op 19-inch wielen, waar je zilveren of bronzen accenten in kunt laten verwerken. Brembo-remmen met 18-inch schijven zijn optioneel. Normale remklauwen zijn zwart en de optionele zijn koperkleurig. Verder zijn er zes exterieurkleuren. De Cupra Ateca-facelift verschijnt in september in de showrooms. Prijzen volgen binnenkort.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Audi SQ2 vs Merc-AMG A 35 vs VW Golf R vs Cupra Ateca

Alternatieven voor hete hatches

Snelle gezinsauto’s: wel heet, geen hatchback

Cupra Ateca

Cupra Ateca Abt doet borstkloppen

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Cupra Terramar: goedkoper en sportiever dan een Volkswagen

De nieuwe Cupra Tavascan VZ ziet er heftig uit, maar rijdt ie ook zo? (review)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
