Het blijft soms even wennen. Terwijl idioot krachtige elektromotoren de 0-100-tijd steeds overbodiger maken (kijk liever naar de 0-200-sprint of de kwartmijl), is er ook juist een beweging de andere kant op. Autofabrikanten zijn dol op het communiceren van de 0-50-tijd voor hun minder krachtige elektrische modellen, zoals bij deze Cupra el-Born. In de tweede regel van het persbericht zagen we ‘2,9 seconden’ staan en we waren kort (zo’n 2,9 seconden) dolenthousiast.
We dachten even dat we te maken hadden met een Cupra die bijna zo snel was als een Porsche Taycan Turbo S – maar het gaat dus om de 0-50-tijd. Alsnog een interessante prestatie voor wie vooral in het stedelijke rondtoert. De Cupra el-Born is de eerste volledig elektrische auto van de aftakking van Seat. Nog belangrijker is de actieradius, die dankzij een 77-kWh batterij zo’n 500 kilometer is. Aan de snellader pomp je in 30 minuten 260 kilometer extra in de accu.
De Cupra el-Born heeft veel weg van de Volkswagen ID 3, en vooral in het interieur zijn de overeenkomsten duidelijk. Het scherm midden op het dashboard en het losstaande schermpje achter het stuur komen vrijwel één op één uit de ID. Wel is de afstelling van het Dynamic Chassis Control Sport exclusief voor de el-Born ontwikkeld, zo zegt Cupra. De elektrische auto zou dus onderscheidende rijeigenschappen moeten hebben.
Verdere specificaties van de el-Born zijn nog niet bekend. Als we kijken naar de sterkste ID 3 van Volkswagen moet je rekening houden met 203 pk. De 0-100-tijd is niet bekend, maar denk aan iets meer dan 7 seconden. Wat betreft de prijs van de Cupra el-Born verwachten we niet dat hij goedkoper zal zijn dan 50.000 euro, maar dat is dus nog even gokken.
Reacties