
Het blijft soms even wennen. Terwijl idioot krachtige elektromotoren de 0-100-tijd steeds overbodiger maken (kijk liever naar de 0-200-sprint of de kwartmijl), is er ook juist een beweging de andere kant op. Autofabrikanten zijn dol op het communiceren van de 0-50-tijd voor hun minder krachtige elektrische modellen, zoals bij deze Cupra el-Born. In de tweede regel van het persbericht zagen we ‘2,9 seconden’ staan en we waren kort (zo’n 2,9 seconden) dolenthousiast.
We dachten even dat we te maken hadden met een Cupra die bijna zo snel was als een Porsche Taycan Turbo S – maar het gaat dus om de 0-50-tijd. Alsnog een interessante prestatie voor wie vooral in het stedelijke rondtoert. De Cupra el-Born is de eerste volledig elektrische auto van de aftakking van Seat. Nog belangrijker is de actieradius, die dankzij een 77-kWh batterij zo’n 500 kilometer is. Aan de snellader pomp je in 30 minuten 260 kilometer extra in de accu.
De Cupra el-Born heeft veel weg van de Volkswagen ID 3, en vooral in het interieur zijn de overeenkomsten duidelijk. Het scherm midden op het dashboard en het losstaande schermpje achter het stuur komen vrijwel één op één uit de ID. Wel is de afstelling van het Dynamic Chassis Control Sport exclusief voor de el-Born ontwikkeld, zo zegt Cupra. De elektrische auto zou dus onderscheidende rijeigenschappen moeten hebben.
Verdere specificaties van de el-Born zijn nog niet bekend. Als we kijken naar de sterkste ID 3 van Volkswagen moet je rekening houden met 203 pk. De 0-100-tijd is niet bekend, maar denk aan iets meer dan 7 seconden. Wat betreft de prijs van de Cupra el-Born verwachten we niet dat hij goedkoper zal zijn dan 50.000 euro, maar dat is dus nog even gokken.
Meer van TopGear


De extra krachtige Cupra Born VZ is nog steeds langzamer dan een oude Leon

Cupra Born 58 kWh Performance One

Cupra Born: 1e rij-indruk

CUPRA Born komt de elektroboel opschudden

Cupra Born: dit jaar nog 12 procent bijtelling

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Cupra Born VZ: kun je fun hebben met een EV onder 50.000 euro?

Heeft de Cupra Formentor 1.5 e-Hybrid VZ Performance ook qua rijplezier een koperen randje? (review)

Is de Cupra Leon Sportstourer VZ Performance een Seat met kapsones, of heeft ie meer te bieden?

Cupra Terramar: goedkoper en sportiever dan een Volkswagen

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Wat betekent het als je in het buitenland deze dubbele haaientanden tegenkomt?

Ook dit Europese land is de maximumsnelheid verhoogd naar 150 km/u (maar niet voor iedereen)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Seat gaat eindelijk naar Amerika, maar de manier waarop is een beetje zuur voor Seat

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

GP Manager 2 uit 1996 was een racegame waar je niet mocht racen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Auto laten draaien voor de airco? Bij deze merken mag je dat nooit zomaar doen

Waarom moeten sommige automerken om de paar jaar hun typeaanduidingen omgooien?
