Toen Cupra zich in een rebellerende fase afzette tegen mama Seat en een tribal-tattoo nam (Cupra noemt het zelf een ‘logo’), stonden bij de presentatie twee auto’s: de Cupra Ateca en een Cupra Ibiza Concept. De Ibiza, die technisch gezien vrijwel identiek is aan de Polo, leek ons een no-brainer. Veel meer dan een Polo met ander plaatwerk, wat koperen accenten en een iets andere onderstelafstelling kon het niet zijn, toch?
De Cupra Ibiza toonde zijn grijze koets alweer twee jaar geleden en inmiddels waren we hem – onder meer door de komst van de Fiesta ST – alweer een beetje vergeten. Technische baas bij Cupra, Axel Andorff, bevestigt nu aan TopGear dat de Cupra Ibiza niet gaat komen. Hij schotelt ons eerst wat omslachtige marketingpraat voor en als we vragen om verduidelijking, krijgen we een duidelijk antwoord: ‘Ik spendeer geen seconde van mijn dag aan deze auto.’
Aangezien de eerste productie-Cupra een SUV was, vragen we hem of hij soms wel een seconde denkt aan een Cupra Arona. Hij moet lachen: ‘Misschien een seconde. Nu denk ik er iets meer aan.’ Het zou een passend antwoord zijn op een Ford Puma ST of een eventuele Hyundai Kona N. Bovendien ontbeert de Volkswagen Groep nu een kleine snelle crossover – het enige wat ze hebben, is de wat grotere T-Roc R. ‘Je kunt je inbeelden hoe groot de planken met Volkswagen-onderdelen zijn. Dus we kunnen kijken en zeggen: “We pakken dit, en we pakken dit.” Het is een groot voordeel’, zegt Andorff.
‘De vrijheid van Cupra… die laten we op dit moment nog niet zien. Maar later dit jaar hebben we de juiste vrijheid die we nodig hebben om het merk te vormen. We hebben iets in de pijpleiding zitten dat demonstreert waar we voor staan. Er zijn strikte regels binnen de Volkswagen Groep. Wat we ook doen, we hebben het bestuur achter ons.’ We zijn benieuwd wat het gaat worden. Eerst komen nog de nieuwe Cupra Leon en de Cupra Formentor.
Reacties