Cupra Leon is een hybrideloze hatch met 310 pk

Met 245 pk als hot hatch en als station met 310 pk

Foto('s): TopGearCupra Leon ST 310 pk
Foto('s): TopGearCupra Leon Interieur
Foto('s): Cupra
Foto('s): Cupra
Foto('s): Cupra
Foto('s): Cupra
Cupra Leon ST 310 pk
Cupra Leon Interieur

Wat als je je niet aangetrokken voelt tot de Cupra Leon eHybrid? Niks aan de hand, dan zijn er nog altijd genoeg snelle super-Leons om uit te kiezen en die alleen op benzine rijden. Ten eerste is daar de versie van de Cupra Leon die we – heel ondeugend – de ‘Leon GTI’ zullen noemen. Die heeft een 2,0-liter motor, geen elektrische aandrijving en een vermogen van, oh toeval, 245 pk. Exact hetzelfde als de eHybrid, dus. Het koppel is weliswaar 31 Nm minder dan de plug-in heeft, maar we veronderstellen dat hij ook beduidend minder zal wegen.

Dat is het instapmodelletje. En een vrij aardige hint ook van wat we kunnen gaan verwachten van de nieuwe Golf GTI, qua vermogen en koppel. Maar misschien wil je harder? Dat kan. Er komt ook een versie met 300 pk. Net als de basisauto heeft ook die alleen voorwielaandrijving en wordt hij alleen verkocht met de zeventraps DSG-flipperbak in het midden. Geen handbak? Maar dan is het dus ook geen archetypische hot hatch, toch? We laten die beslissing over aan de alwetende droogrijders op internetfora. Hou je vooral niet in.

Leon Cupra met 310 pk komt ook

Top van het Cupra-gamma is een vierwielaangedreven, 310 pk sterke Cupra Leon. Welkom nieuwe VW Golf R, maar dan met een Cupra-badge? Nou: niet helemaal. Om mee te beginnen, krijgt de volgende super-Golf naar verluidt nog meer vermogen, omdat de hiërarchie dat nou eenmaal voorschrijft. Ten tweede: deze 310 pk sterke Leon wordt louter verkocht als stationwagen. Het is de in de hete Spaanse was gekrompen RS6, beste mensen.

Bladerend door de brochure op zoek naar het exacte model dat je wilt hebben, kan nog een hele uitdaging blijken. Gelukkig is er al wel van alles aan boord. Dikke 370 mm Brembo-remmen. Standaard ledlampen voor en achter. Sportievere stoelen. Lagere, stijvere ophanging. Sleutelloos instappen en starten. Vanbinnen zien we digitale instrumenten en klokken en – net als de nieuwe Golf – een groot touchscreen boven angstwekkend kleine verwarmingsknopjes.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws