Een beetje zoals we ons bij TopGear verzetten tegen automerken die menen hun naam met hoofdletters te moeten schrijven (doe normaal, Peugeot en Mini, jullie zijn geen afkortingen), gaan onze hakken ook al snel richting het zand wanneer een modelnaam of submerk plots met veel fanfare verdergaat als op zichzelf staande autobouwer. Abarth zette die beweging alweer een aantal jaar geleden in door 500’jes te verkopen die volgens hen geen Fiats waren. Wat ons betreft laat zo’n beslissing zien dat je weinig vertrouwen hebt in je product: als de auto goed is, maakt het niet uit dat er een ‘gewoon’ merk op staat. Zie ook de talloze sportieve succesnummers van ‘gewone’ merken.

Nog een tandje erger was DS. Dat nieuw opgezette merk nam de DS 3 en 5 over van Citroën, greep de klassieker met dezelfde naam aan en scandeerde hoe uniek en avantgardistisch het wel niet was. Gevalletje eerst zien, dan geloven, nos amis, want behalve logo’s plakken hebben jullie nog niks gepresteerd. Inmiddels is met nieuwe modellen duidelijk dat DS zich wel degelijk onderscheidt van andere PSA-producten, maar die initiële blaaskakerij, die werkte hier averechts en knaagt nog steeds een beetje.

De Cupra Leon komt meedoen

En nu is er dus Cupra, het voormalige performance-label van Seat dat zich loswrikte en sindsdien naast pk’s vooral draait om matgrijze lak en koperen accenten. Hun eerste modellen hadden nog Seat-logo’s (de vorige Leon) of werden vrij snel alweer vervangen door een opvolger (Ateca). Na die warrige start kwam de Formentor, een broertje van de Audi Q3 Sportback en de eerste ‘niet-Seat’ Cupra. En nu is er de nieuwe Cupra Leon, die heel erg hard probeert om zijn eigen identiteit uit te dragen.

Kijk, wij zijn maar een stel schrijvertjes met brandstofpompen als harten, dus we beweren niet dat we het beter weten dan alle superslimme marketingtypes die heel veel superslimme besprekingen hielden die tot dit merk en deze auto leidden. Maar bij ons rijst wel de vraag: wie zal hier precies voor vallen? Alles was zo mooi dichtgetimmerd bij de VW Groep. Als je sportief wilde, ging je voor Audi. Was Audi te hoog gegrepen of te volwassen voor je smaak, dan was er Seat met zijn eigen Spaanse charme en frisse styling. Duidelijk, overzichtelijk.

Wat moet Cupra precies zijn?

Nu valt ergens daartussenin dus Cupra, dat met een Transformers-logo, vreemde slogans (‘onoverwinnelijk en onvergetelijk’) en wollige grootspraak (‘we dagen de wereld uit door alles nét even anders te doen’, ‘ons DNA zit vol passie. Prestatie. Kracht’) jou ervan wil overtuigen dat ze je adoratie waard zijn. Maar zo werkt het niet aan de performance-kant van autoland. Als liefhebbers zullen we ons niet achter je scharen omdat je roept dat je zo legendarisch bent. Dat doen we pas wanneer je ons met daden het hoofd op hol brengt. Met autosport (wordt aan gewerkt), misschien met unieke stunts, records of andere fratsen, of – je verwacht het niet – door een fantastische auto te bouwen.

De Cupra Leon ziet er goed uit, dat lijdt geen twijfel. De Seat-versie omschreven we eerder als minder scherp gelijnd en meer ‘op safe’ dan zijn voorganger, maar dit lijkt er al meer op: de Cupra oogt venijnig en sinister. Om dat uiterlijk kracht bij te zetten, is ie er met 300 pk, of als Sportstourer zelfs met 310 pk en 4WD. Maar niet in Nederland, want hier zijn logischerwijs enkel de plug-in hybrideversies te krijgen. Dat betekent dat je de Cupra Leon alleen als e-Hybrid kunt bestellen, met de techniek van de Volkswagen Golf GTE: een 1.4 TSI-motor met 150 pk, een elektromotor die het totale vermogen opkrikt tot 245 pk, een zestraps DSG-automaat en voorwielaandrijving.

Gorgelend geluid

Met die aandrijflijn is niets mis. De Golf GTE is een bescheiden redactiefavorietje en de Cupra Leon rijdt niet wezenlijk anders dan we van die auto gewend zijn. Hij heeft grotere velgen, een iets langere wielbasis en in z’n sportieve modi maakt ie een pulserend, gorgelend geluid via de speakers, zelfs in de EV-modus. Een beetje kinderachtig, maar misschien wel daarom stiekem best cool.

Alle versies krijgen full-led-verlichting, 19-inch wielen, dikke sportstoelen, twee schermen en een instelbaar onderstel (naar goed hedendaags VW-gebruik met maar liefst vijftien standen). Onze Performance-uitvoering heeft ook een vol arsenaal aan rijhulpjes en een sportstuur met koolstofvezelprint, voorzien van prominente start- en modusknoppen. Bij de Copper Edition krijg je koperkleurige wielen, koperkleurige stiksels en een niet-koperkleurig panoramadak. Hij is niet extreem snel, maar heus vlot – van 0 naar 100 in 6,7 seconden – en kan tot 52 kilometer elektrisch rijden.

De Cupra Leon is niet altijd een hete hatchback

Het punt is: als je dat gedaan hebt en je accu leeg is, hou je een hatchback van bijna 1.600 kilo over die het met 150 pk moet doen. Daar is niks heets aan. Kom je net van de laadpaal of heb je zitten goochelen met de accumanager (je kunt de lading vasthouden of gestaag laten toenemen via de benzinemotor) en kun je wel de volle 245 pk aanspreken, dan zul je dat gewicht ook merken, maar dan vooral in bochten en bij snelle lastwisselingen. Ja, de Golf GTE heeft dezelfde nadelen, maar die loopt zichzelf niet zo op de borst te kloppen.

Een lastig geval dus, die Cupra Leon. Aan de ene kant wil ie er bij ons niet in als sportief model met oprechte intenties. We krijgen lichte oprispingen bij z’n vier koperen nepuitlaatjes (benieuwd wat voor focusgroep besloot dat dát een goed idee was) en als je ’m via bluetooth koppelt aan je telefoon, verschijnt ie daarin nog altijd als ‘My Seat’. Hij komt over als een hol verhaal, een maar half doordacht betoog. Aan de andere kant: kijk je daardoorheen, dan krijg je nog steeds het uitstekende, naadloos functionerende plug-in hybridespul dat we in z’n broertje van VW zo waarderen – maar dan gecombineerd met iets meer ruimte, een iets lagere prijs en een onderscheidend smoeltje. Zo kun je ’m ook zien. Zo zul je ’m wellicht moeten zien.

Mogelijk weet Cupra ons binnen afzienbare tijd te verrassen, net zoals DS dat deed, met een daadwerkelijk eigen insteek en auto’s die voor zichzelf spreken. Tot die tijd blijven wij ons nog even sceptisch opstellen. Wil je echter een Golf GTE, maar toch ook niet omdat er al drie in je straat staan, overweeg deze Leon dan zeker.

Specificaties Cupra Leon e-Hybrid Performance (2021)


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
245 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
31 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.398 x 1.799 x 1.467 mm (l x b x h)
2.684 mm (wielbasis)
1.571 kg
40 l (benzine)
270 / 1.191 l (bagage)
Prijzen
€ 46.565 (NL)
€ 43.200 (B) – basisversie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)