TopGear stapt net uit de Cupra Leon e-Hybrid. In ons komende nummer, dat eind deze maand in de winkel ligt, lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Cupra Leon
Uitvoering: e-Hybrid Performance
Locatie: midden-Nederland
Weersomstandigheden: droog en koud
Wat is Cupra?
Logische vraag. Het was ooit een aanduiding van Seat voor extra snelle modellen. Nu is het een op zichzelf staand sportief merk binnen de VW Groep. Maar dat was Audi toch al? En Seat zelf trouwens ook? Klopt ja. En nu dus ook Cupra. Helder? Niet? Snappen we.
Wat is de Cupra Leon dan?
Nadrukkelijk níét hetzelfde als de Seat Leon. Als je die namelijk als plug-in hybride bestelt, krijg je 204 pk. Deze Cupra Leon e-Hybrid heeft 245 pk. Een beetje zoals een Golf 1.4 eTSI en een Golf GTE dus. Of eigenlijk: precies zoals een Golf 1.4 eTSI en een Golf GTE, want het is exact dezelfde techniek. Alleen maakt de Cupra Leon desgewenst een geinig pulserend brulgeluid door de speakers, zelfs als de benzinemotor niet meedoet.
Waarom zou ik niet gewoon een Golf kopen?
Omdat je valt voor styling met koperkleurige randjes? Nee, geen idee. Wij vinden het lastig om de bedoeling van deze Cupra te vatten. Hij ziet er heel dik uit, maar voelt ook dik aan, want door z’n accupakket weegt hij bijna 1.600 kilo. Hij komt volgens opgave 52 kilometer ver op elektra, maar daarna moet je dat gewicht dus voortbewegen met enkel je benzinemotor van 150 pk. Dat houdt niet over, qua sportiviteit. Ja, de Golf heeft deze nadelen ook, maar die schreeuwt niet zo hard van de daken hoe stoer hij wel niet is. Dat ligt altijd wat gevoelig bij ons.
Moet ik die Cupra Leon dan maar helemaal vergeten?
Als bonafide hot hatch: ja, eigenlijk wel. Als goed uitgeruste, vlot rijdbare en praktische plug-in hybride: zeker niet. Als je ’m in dof grijs bestelt (zijn Cupra’s eigenlijk in een andere kleur leverbaar?), kom je echt wel ergens mee voorrijden. De stoelen zijn bijzonder fijn, het interieur ziet er cool uit (nogmaals: als je van koper houdt) en natuurlijk kun je met je vettige tengels op schermen drukken dat het een aard heeft. Schrik echter niet van de prijs: de Cupra Leon begint in Nederland net boven de 40 mille, maar onze testauto kostte 47.525 euro. Een Golf GTE heb je vanaf 43.140 euro.
Lees onze volledige rijtest van de Cupra Leon e-Hybrid in TopGear Magazine 190 – vanaf 25 maart in de winkel!
Reacties