De nieuwe emissieregels schrijven in feite voor dat nieuwe hete hatches, om als soort te kunnen overleven, hybrides zullen moeten worden. Seat (sorry: Cupra) is als eerste uit de startblokken. Een hot hatch zou alles moeten bieden aan alle mensen. Sportief, praktisch, snel, veilig, betaalbaar, ruim, wendbaar – en, eh, zuinig? Traditioneel was dat waar de schoen van de hete hatchback wrong.
Maar wat als je nieuwe hot hatch een plug-in hybride zou zijn? Stil, op elektra, bij het schoolplein van de kinders, de turbo erop als papa zelf mag gaan buitenspelen. En verrek, daar zul je ‘m hebben: de nieuwe Cupra Leon eHybrid. Het beste van alle werelden, en het beste voor de wereld, toch? Seats sportieve raceloot heeft dit idee niet zelf ontwikkeld. De oude Golf van de zevende generatie had al een GTE-versie, en VW heeft inmiddels bevestigd dat die ook zal terugkeren in de achtste generatie Golf.
Seats oude Leon Cupra werd niet als PHEV gelanceerd, dus dit keer is ie er extra vroeg bij. De prachtige, aerodynamische retrovelgen draaien rond dankzij een 1,4-liter viercilinder turbo, die goed is voor 150 pk en 250 Nm. Achterin ligt een 13 kWh lithium-ion accupakket, dat een voorin gelegen, 115 pk sterke e-motor aanvuurt. Samen zorgen alle krachtbronnen in de Cupra Leon eHybrid voor een vermogen van 245 pk en 400 Nm. Om het eens onaardig te zeggen: de aandrijving van de Passat GTE, maar dan met extra Spaanse peper.
Om het vriendelijk te stellen: de Cupra Leon eHybrid is een hot hatch met evenveel koppel als de monsterlijk sterke Honda Civic Type R, maar dan ook nog in staat om – volgens de fabrieksopgave – 60 kilometers te rijden zonder enige emissies uit te stoten, nadat hij zes uur elektra heeft gekregen uit je normale huis-, tuin en keukenstopcontact. Een soort hieperdepiep lease-auto, dus? Reken maar. Je krijgt hetzelfde uiterlijk (op de wat dubieuze roze-gouden uitlaatpijpen na) als de benzineversie van de Cupra Leon, maar dan met 50 g/km minder aan emissies.
En hoe zit het met het gewicht van de Cupra Leon eHybrid?
Laten we wel hopen dat Cupra een manier heeft gevonden het gewicht van de accu’s de handling van de auto niet te veel te beïnvloeden – de GTE leed daar nogal onder. Als dat is gelukt, zou deze Cupra de toekomst van de hete hatchback niet alleen revolutioneren, nee, dan zou hij de toekomst van de hot hatch eigenhandig kunnen redden. En dat geldt ook voor de snelle stationwagen, want je kunt deze Cupra eHybrid ook als station kopen.
De oude Seat Leon Cupra was op subtiele wijze een briljante auto – hij zag er niet uit als een Stealth-bommenwerper, maar hij ging als een dwaas en won het van menige snelle Golf en A3, maar dan voor minder geld. Deze vervangers willen wel graag opvallen, met hun elektrische aandrijving en koperen accenten. Gek genoeg kun je ze ook zonder die zaken bestellen. Spanje: het land van langzame paella en rappe raadsels. Liever geen hybride? Dan is er ook de reguliere Cupra Leon, zonder elektromotor.
Reacties