Toevallig hadden we het laatst over nieuwe premiummerken en hoe deze beperkt aansloegen op de markt. We hebben bewust ‘premium’ gezegd, want aan de ‘value for money’-kant is er een groot succesverhaal in de vorm van Dacia. Nu is dat merk al behoorlijk oud, maar kreeg het compleet nieuw leven in 2004 met de Logan. Veel ruimte, weinig geld in combinatie met beproefde Renault-techniek blijkt een succesformule. De Dacia Bigster borduurt voort op dat recept.

De naam laat er geen misverstand over bestaan, dit is de grootste Dacia. Het model staat boven de Duster (op zich ook al geen kleintje) gepositioneerd. Om een idee te krijgen van het formaat – wel zo relevant met een auto die Bigster heet – hebben we de maten voor je: 4,57 meter lang, 1,81 meter breed en 1,71 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Het is dus een vrij ruime C-segment crossover-SUV.

Techniek van de Dacia Bigster is niet verouderd (op de handbak na)

Voorheen hadden Dacia’s wat verouderde techniek aan boord. Een bewuste keuze, want dat was goedkoper. Tegenwoordig moet ook Dacia de CO2-uitstoot zo laag mogelijk houden, dus is de techniek vrij modern. Het feest begint met een 1,2-liter driecilinder die dankzij een turbo er alsnog 140 pk uitperst. Het is een mild hybrid, dus tegen de transmissie aan zit een elektromotor ter ondersteuning. De 1,2 heeft een handbak en voorwielaandrijving, 4×4 is optioneel.

Dacia Bigster (2024) grijs zijkant links

Bijzonder is de LPG-variant, de Dacia Bigster ECO-G, niet te verwarren met de Renault 5 van Ali G. Deze heeft een 1,2 liter driecilinder turbo die op benzine en LPG loopt. De benzinetank meet 50 liter en dan is er ook een 49-liter LPG-tank. Dankzij die 99 liter in totaal kun je op twee volle tanks dus 1.450 kilometer ver komen. Dat is handig voor mensen die echt nauwelijks moeten plassen.

Dacia Bigster hybride: het populairste model voor Nederland?

Voor Nederland zal de Dacia Bigster Hybrid het meest interessant zijn. Deze heeft een viercilinder met 107 pk plus een elektromotor met nog eens 50 pk extra. De accu is 1,4 kWh groot en wordt opgeladen door de verbrandingsmotor en regenereren tijdens het remmen. Volgens Dacia kun je zo’n 80% van de tijd elektrisch rijden in zero-emissiezones. Opvallend is de transmissie: er is een viertraps automaat voor de verbrandingsmotor plus een tweetraps automaat voor de elektromotor.

Dacia Bigster (2024) interieur dashboard schuin

Als je kiest voor vierwielaandrijving, beschik je over diverse rijmodi: sneeuw, offroad, normaal en eco. Het is geen Suzuki Jimny of Jeep Wrangler (de Dacia heeft een zelfdragende carrosserie), maar je kan op een drassig veldje wel je Kip-caravan van zijn plaats krijgen of over een bospad vervoeren. Mocht je geen Kip-caravan hebben is er goed nieuws: je kan de Dacia Bigster uitrusten met het Sleep Pack. Dan kun je een camper maken van de auto.

Bagageruimte doet zijn naam eer aan

Gebruik je die ruimte niet om je roes uit te slapen, kun je 667 liter aan Lidl-boodschappen vervoeren en nog eens 80 kilo op het dak. Net als bij de Jogger kun je die dakrails ook horizontaal plaatsen. Een daktent is ook mogelijk als accessoire. Het is duidelijk dat Dacia een beetje Jeep achterna gaat qua imago en stijl. Niet zo zeer premium en verfijnd, maar stoer en avontuurlijk.

Lees ook: Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

De Dacia Bigster maakt zijn debuut op de Salon van Parijs 2024, die volgende week van start gaat. Begin januari 2025 hopen we de prijzen met je te kunnen delen, in april, moet de Dacia Bigster bij de dealers staan. De technisch nauw verwante doch kleinere Duster begint bij 24.495 euro en loopt door tot 32.245 euro. Daar komt nog wel een paar duizend euro bovenop, schatten wij zo in.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)