Wat is de Dacia Spring precies?

De goedkoopste auto van Nederland, zolang de SEPP-regeling nog geldt. De volledig elektrische Spring kost je 18.950 euro, en dan krijg je nog 2.950 euro van de overheid. Dan heb je de versie met 45 pk – dus die wil je niet. Leg 1.000 euro bij en je rijdt de versie met 65 pk. Onder de streep ben je dan 17.000 euro kwijt voor de motorisering die je wilt. Zonder subsidie is de Dacia Sandero het goedkoopst, sinds de strengere veiligheidsregels de nek van de Mitsubishi Space Star omdraaiden.

Wat is er nieuw aan deze Dacia Spring?

Onderhuids is ie min of meer gelijk aan de vorige, maar om te zien zijn de buiten- en binnenkant compleet anders. De Spring kreeg de ruige designtaal van de Duster en die staat hem heel aardig. We moeten wel zeggen dat hij in het echt wat ieliger is dan op de eerste foto’s, maar als je goed kijkt naar het formaat van de parkeervakken en het formaat van de mensen om de auto heen, dan lijkt het alsof er wat creatief is omgegaan met perspectief.

De Spring is zo’n 1,5 meter hoog – hoe groot is de basketballer dan? | Foto: © Dacia

De elektromotor en de batterij zijn hetzelfde, maar door nieuwe, grotere 15-inch wielen rijdt ie een pietsje verder. Alsnog is het maar 225 kilometer op een volle batterij, maar de Spring is ook meer als tweede auto bedoeld. Of als pure stadsauto. Het stuur is nu in hoogte verstelbaar en de nieuwe Linglong-banden zouden meer grip moeten hebben. Daarnaast kun je de auto nu in een B-modus zetten, waardoor one-pedal driving mogelijk is.

Het interieur ziet er leuker uit, maar het is nog allemaal lekker basic. Er is een hoop hard plastic, zichtbare schroeven in de deuren, maar twee speakertjes en om een paar meter kabelboom te besparen, zit bijvoorbeeld de raambediening in het midden. Ook is er maar één sproeierkopje voor de ruiten en slechts één ruitenwisser op de voorruit. Eigenlijk is het dus min of meer een Tesla Cybertruck – die heeft dat ook.

Hoe rijdt de goedkoopste auto van Nederland?

Voordat we beginnen: je koopt ook geen douchecabine om vervolgens te klagen dat het niet lekker ligt, want dan had je een bad moeten kopen. Hetzelfde geldt voor deze Dacia Spring, die op de eerste plek gemaakt is om goedkoop te zijn; een goede wegligging stond waarschijnlijk nog onder ‘toffe vloermatten’ op het wensenlijstje. Die toffe vloermatten zijn in ieder geval gelukt, en toen was het waarschijnlijk vijf uur.

Je moet bijna een out-of-office krijgen, zo indirect reageert het stuur. En alleen als je al naar een bocht kijkt, beginnen de opgewaardeerde fatbike-banden al te gillen. We kennen maar weinig auto’s die zo graag ondersturen als de Dacia Spring. En dan zou deze vernieuwde versie nog dynamischer moeten rijden dan zijn voorganger ook, zo belooft Dacia. We gokken overigens dat een hoop op te lossen is door sportievere banden.

Overigens zijn die dunne bandjes dan wel weer heel stil bij normaal rijgedrag. Vaak valt bij EV’s het bandengeruis meer op omdat de rest zo stil is. Verder is de Dacia sowieso prima geïsoleerd, al hoor je nog wel wat windgeruis bij de 130 km/u. Dat is trouwens ook z’n absolute topsnelheid. Na 19:00 uur in Nederland inhalen wordt dus een uitdaging.

Hoe erg is het dat ie niet sportief rijdt?

Nou, dat is het hem dus. Iedereen die zeurt dat de Dacia Spring voor geen meter in de bocht ligt, had beter de brochure moeten lezen. Deze auto koop je omdat je voor weinig een auto zoekt waarmee je dagelijks even 30 kilometer kunt afleggen. Daar hoef je geen grote dure auto voor te hebben. Als tweede auto is ie ook perfect. Het schijnt trouwens dat veel mensen de Spring kopen als tweede auto, maar hem vervolgens vaak als eerste auto gebruiken omdat ze toch niet zoveel rijden.

Hij is niet alleen goedkoop in aanschaf, maar ook het energieverbruik is heel schappelijk. En met een totaalgewicht van rond de 1.000 kilo zou hij zelfs goedkoop zijn in de Nederlandse wegenbelasting wanneer we die voor EV’s moeten gaan betalen. Je zocht de goedkoopste auto van Nederland? Dan kun je ‘m krijgen.

Verder nog minpunten?

Met een actieradius van 225 kilometer (wat in de praktijk minder zal zijn, zeker op de snelweg) kun je geen lange afstanden afleggen, maar dat wil je ook zeker niet als je wat langer bent. De Dacia Spring is voor langere mensen vrij krap. Boven de 1,90 meter zit je altijd ergens tegenaan met je knie, en er is geen lekkere plek (een ‘dood pedaal’) om je voet op te rusten naast de rem en het rechterpedaal.

Dus, moet je de Dacia Spring kopen?

Dat ligt er dus helemaal aan hoe je hem gebruikt, en deels aan hoe lang je bent. Het is heel simpel: je betaalt niet veel en je krijgt ook niet veel. Als hij 35.000 euro kostte, hadden we een bindend negatief aankoopadvies gegeven, maar voor 17.000 euro heb je een prima ‘pleur hem daar maar neer’-autootje voor de deur staan.

Wil je trouwens meer auto en mag het best een benzinemotor hebben, dan kun je altijd nog gaan voor de Sandero voor 17.500 euro. In België heb je de Spring trouwens vanaf 16.990 euro – dat is de goedkopere Essential die we in Nederland niet hebben.

Specificaties, verbruik en prijs Dacia Spring

UitvoeringElectric 65Electric 45
MotortypeElektromotor
VersnellingsbakTraploos
AandrijvingVoorwielen
 
Vermogen (pk)6544
45Koppel (Nm)113125
 
0-100 km/u (s)13,719,1
Topsnelheid (km/u)125
Verbruik (l/100 km)13,214,1
Actieradius (km)225
 
Afmetingen l x b x h  (mm)3.701 x 1.583 x 1.519
Gewicht (kg)1.0491.026
Bagageruimte (l)308/1.004
 
Prijs NL (vanaf)€ 19.950€ 18.950
Prijs B (vanaf)€ 18.990€ 16.990
 

Reacties

  • Anton heeft op 14 juli 2024 geschreven:

    Dacia’s zijn prima auto’s, heb vorig jaar een nieuwe Dacia Sandero op LPG gekocht en heb daar nu alweer 48000 km opstaan en hiervoor een Dacia Logan MCV uit 2016 gehad op LPG en probleemloos naar de 3 ton gereden!

    Reageer
  • Thijmen heeft op 13 juli 2024 geschreven:

    Vandaag de 62.000 km gepasseerd met mijn 2022 Dacia Spring (iets minder dan 2 jaar oud dus). Gaat prima op de snelweg met z’n 44 pk’tjes!

    • @thijmen heeft op 14 juli 2024 geschreven:

      Sterke, kerel!

      Bevalt het net als alle andere Spring rijders met 85 tussen de vrachtwagens?

      Reageer
    Reageer
  • Valk heeft op 13 juli 2024 geschreven:

    Goedkoopste auto, vanaf 20k. Een gezinsauto start pas vanaf 40k. Ongekend wat de prijs van nieuwe auto’s is geworden.

    • @valk heeft op 13 juli 2024 geschreven:

      Het lijkt heel veel, maar valt vanuit inflatie, extra luxe en extra veiligheidseisen volledig te verklaren.

      Laatst stond hier nog een rekenvoorbeeld van een Micra uit de jaren ’80 ten opzichte van een grotere, luxere en meer veilige Mitsubishi Space Star. Prijsverschil was na inflatie 20%. Als je kijkt hoeveel meer auto je dan nu krijgt, dan is dat zonder enige twijfel die 20% meer waard.

      Reageer
    Reageer
  • A. heeft op 12 juli 2024 geschreven:

    Mijn advies koop een oldtimer. Stukken goedkoper,Lage verzekering premie, ook geen wegenbelasting.

    Reageer
  • Best duur heeft op 12 juli 2024 geschreven:

    Dan is een Aixam of Ligier meer waar voor je geld.

    • Harm heeft op 13 juli 2024 geschreven:

      Ik vraag mij af of je die wel hebt voor dat geld, zal er om hangen denk ik😂😂

      Reageer
    • Alfred heeft op 12 juli 2024 geschreven:

      Dat dacht ik ook totdat ik zag dat het om een echte auto ging haha! Nouja, echte auto… je wil hier niet dood in gevonden worden. Dan nog liever een 30 jaar oude Suzuki Alto ofzo.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)