Een paar jaar geleden deed Dacia een typisch Dacia-ding en probeerden ze de EV-wereld op te schudden met de Spring, een klein stadsgebakje met het elektromotortje uit een puntenslijper. Met 45 pk kon de Spring nog net met fietsers meekomen, maar je hoefde ’m niet te vragen om op een 80-weg een vrachtwagen in te halen – dan was je drie dorpen verder nog bezig.

Het concept van de Spring was op zichzelf dik in orde. Een kleine en lichte auto, minder dan 1.000 kilo, met een simpele hatchback-opzet en alleen het broodnodige aan boord. Geen grote accu, geen grote actieradius, maar voldoende voor de meeste mensen – en mooi wel meer dan een haast twee keer zo dure Mini Electric of Mazda MX-30 je biedt. Want ja, hét speerpunt van de Spring was natuurlijk de prijs: minder dan 20.000 euro (bij zijn introductie). Wie zei dat betaalbare EV’s nog ver weg zijn?

De Dacia Spring Electric 65 Extreme is krachtiger

Nu geeft Dacia de Spring wat hij vanaf het begin eigenlijk al verdiende: een sterkere motor. 65 pk heeft hij, en samen met een aangepaste eindoverbrenging resulteert dat in een ritje van 0 naar 100 km/u in 13,7 in plaats van 19,1 seconden. Ook van 0 naar 50 km/u is het verschil significant – 3,9 tegen 5,8 seconden – maar het meest veelzeggend is de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u: 13,5 in plaats van 26,2 seconden. De helft sneller.

Ondertussen is de impact van de nieuwe motor op de actieradius beperkt: de Spring 65 moet 220 kilometer kunnen halen, tegen 230 kilometer voor de (nog steeds verkrijgbare) Spring 45. Het opgegeven bereik in de stad blijft met 305 kilometer hetzelfde. En de prijs? Die steeg met nog geen 2 mille. En dan heb je altijd de Extreme-versie.

Het blijft een Dacia Spring

Dacia zegt ook gesleuteld te hebben aan het onderstel en de besturing, maar die zijn nog altijd licht en puddingachtig. Als je bij het instappen de deur dichtgooit, gaat het metalige geluid als bij een gong door de carrosserie. Het plastic is overal knalhard, de stoelen zijn beperkt verstelbaar, het stuur in het geheel niet, en de Stones klinken door de kleine speakertjes ongeveer zoals door een grammofoon in 1964.

Dit klinkt als kritiek, maar het is vertedering. De Spring ziet eruit als een soort te heet gewassen Sandero – schattig – en probeert niets te zijn wat hij niet is. Hier zie je de échte moderne Renault 4: basic vervoer, goudeerlijk, geen poespas. En dat dat anno 2023 niet gelijk hoeft te staan aan ‘kaal’, bewijst de uitrusting van de nieuwe Extreme: naast airco, cruisecontrol, navigatie, vier elektrische ramen en een achteruitrijcamera is ie alleraardigst aangekleed met bronzen accenten, vloermatten als reliëfkaarten en waterafstotende bekleding.

De banden hebben geen bakken grip

Het grootste manco van onze Spring zijn z’n banden. Die zijn van een of ander onbekend merk en zorgen dat we in de regen bij elk groen stoplicht wielspin hebben en met een béétje doorduwen in bochten over de voorwielen wegglijden. Dat maakt dan wel weer dat de boel speels aanvoelt. De extra snelheid is zeer welkom en heel goed bruikbaar, zowel in druk verkeer als op de snelweg. De Spring is ook nog eens best stil en regenereert aardig wat energie, al valt er geen variabele remwerking in te stellen.

Waar je de Spring 45 nog een beetje kon weglachen als een veredelde brommobiel, is deze Dacia Spring Electric 65 Extreme een serieuze optie voor mensen die hun betaalbare kleine hatchback willen vervangen door een betaalbare kleine elektrische hatchback. Zoals vaker: Dacia heeft een goed idee, waarom doen anderen niet mee?

Specificaties Dacia Spring Electric 65 Extreme (2023)


Motor
1 elektromotor
65 pk
113 Nm
27,4 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 13,7 s
top 125 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,9 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
220 km (WLTP)
Laadtijd
4 uur 51 min. bij 7,4 kW
51 min. bij 30 kW (80%)
Afmetingen
3.734 x 1.579 x 1.516 mm (l x b x h)
2.423 mm (wielbasis)
935 kg
300 l (bagage)
Prijzen
€ 23.400 (NL)
€ 22.690 (B)

Reacties

  • Walter heeft op 14 augustus 2023 geschreven:

    Slecht onderbouwd verslag. Hangt aan elkaar met aannames.
    De 45 pk gaat vlot met het verkeer mee. Vergeet niet dat je altijd op koppel zit en geen schakel momenten hebt! Verder, What you see is what you get!
    Uiteraard geen wagentje voor meerderheid aan autosnelweg km’s maar dat weet je meteen als je zo een klein autootje koopt.
    Het is een oplossing te meer voor mensen die gezien hun verplaatsings patroon kunnen integreren.
    Het blijft een ‘en’/ ‘en’ verhaal waarbij de elektrische wagen niet defacto de hoofd gezinwagen moet zijn… Denk aan de verplaatsingen naar de hobby’s van de kinderen, wonen werk verkeer, de bakker… Zijn dat tenslotte niet de meeste km’s op een jaar?

    • Zo opvallend heeft op 14 augustus 2023 geschreven:

      Zoals altijd bij artikelen over die grafbakken van Dacia komen de marketing stagiaires van de importeur ons weer spammen met overdreven positieve reacties.

      Deze Spring is weinig meer dan een Canta met een grotere accu. Een serieuze auto kan je het niet noemen.

      Reageer
    Reageer
  • Kevin heeft op 14 augustus 2023 geschreven:

    het is niet omdat een muggenbeten betaalbaar is dat daarom evs betaalbaar zijn!
    Een Enyaq of een ioniq 5 kost nog altijd tussen 60 a 70k!
    een muggekot die tussen 80 en 10% 100km verkort is niets waar we mee verder komen als gezin

    Reageer
  • Pim Zomer heeft op 12 augustus 2023 geschreven:

    Voor hetzelfde geld heb je een goede gebruikte BMW i3. Dus dat heb ik gedaan. Maar ik heb veel respect voor Dacia, die dit gewoon in de markt zet. (volgens mij wordt de E-Up! ook niet meer geproduceerd)
    Zit er bij de Spring Extreme een 3-fasen AC lader?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)