Dallara Stradale is meer dan een domme nep-Lotus

Deze auto ken je nog niet. Maar wil je wel kennen

dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale
dallara stradale

Aanschouw de Dallara Stradale. Een bijzonder moment: het is de eerste straatauto van het merk dat zich al 45 jaar richt op raceauto’s. Ho, klik niet direct weg. Dit wil je echt even lezen. De Dallara Stradale is niet weer een superlichte nep-Lotus waar je niets meer van gaat horen.

‘Dit project is de som van alles wat we leerden in de racerij’, zegt Giampaolo Dallara. En in bijna een halve eeuw tijd steek je nogal wat op. En dan is er nog de kwestie van de Bugatti Chiron: daar maakte Dallara het onderstel voor. En voor de KTM X-Bow. En de Maserati MC12. Ze weten daar bij Dallara dus waar ze mee bezig zijn. Had je ook iets anders verwacht van de man die een belangrijke rol had bij het ontwikkelen van de Lamborghini Miura?

Ik mis iets…

Inderdaad, de Dallara Stradale heeft geen voorruit. En daar plakken nogal wat voordelen aan. Vooral omdat er geen vliegjes aan blijven plakken. Bovendien hoef je in de ochtend niet te ontbijten. Gewoon je ivoor blootstellen aan de buitenlucht en vliegjes smikkelen. De Dallara Stradale ontbreekt het ook aan deuren. Handig: dan kan er ook niet ingebroken worden.

Bang dat je het koud krijgt? Of ben je een level 10 veganist die niets eet dat vliegt of een schaduw werpt? Dan kun je een voorruit laten monteren. Een targa-top staat ook in de optielijst. Liever een coupé? Dan monteert Dallara ‘seagull’-deuren en een dak.

En de specificaties?

Door intensief gebruik van koolstofvezel geeft de weegschaal een luttele 855 kilo aan. De Stradale genereert tot wel 820 kilo downforce en in de bochten trek je meer dan 2 G. Als je de optionele achtervleugel aanvinkt, tenminste.

De 2,3-liter viercilinder met supercharger produceert 400 pk. Dat is meer dan 467 pk per ton! Een gerobotiseerde handbak doet het schakelwerk. Van 0 naar 100 duurt volgens de geruchten 3,25 seconden. De topsnelheid moet 280 km/u zijn. De ABS en tractiecontrole komen van Bosch. Pirelli ontwikkelde speciale banden voor de auto.

Dus, hoe graag wil je er eentje?

Reacties
  1. Jim Janssen zegt op 16 november 2017 om 15:53:

    En dan te koop zetten voor 500.000 euro.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws