De Damon Hypersport voorkomt ongelukken

Motorfietsen zijn gevaarlijk? Deze niet zo

Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro
Damon Hypersport Pro

Motoren. Het zijn opwindende voertuigen, maar niet altijd de veiligste. Je kunt niet van een auto vallen, tenminste niet bij normaal gebruik. De motor die je hier ziet, de Damon Hypersport, perkt een hoop van de gevaren van motorrijden in, zonder daarbij het opwindende gevoel van een motorfiets te verminderen. Hij heeft immers geen zijwieltjes. De Damon Hypersport Pro is het werk van het Canadese bedrijf Damon Motorcycles. Deze motor is volledig elektrisch en verbonden met 4G.

Verschillende bronnen geven aan dat een motorrijder 27 keer zoveel kans heeft op een ongeluk dan een automobilist. ‘Tot nu toe is Damon de enige fabrikant die zich richt op het ontwikkelen van technologie die de kans op ongelukken verlaagt’, aldus de fabrikant. De Damon Hypersport Pro is uitgerust met CoPilot. Het is geen zelfrijdende motor, want dat is zo’n beetje de minst gewenste uitvinding ter wereld. De motor leest de wegen waar je op rijdt met behulp van allerlei sensoren, camera’s en radars die je ook vindt in auto’s met de nieuwste rij-assistenten.

De Damon Hypersport Pro is nog steeds even gaaf, ook met veiligheidsmaatregelen

Een systeem stuurt vibraties door het stuur wanneer er iemand voor jou afremt terwijl je jouw dode hoeken checkt (en dus niet naar voren kijkt). Het systeem houdt die dode hoeken ook in de gaten en meldt gevaar in de vorm van alarmlichten op het kleine voorruitje. Alles wat achter je zit wordt ook zichtbaar gemaakt op een LCD-scherm. Dat alles samen is wat Damon de ‘360-graden verkeersmonitoring’ noemt.

De technologie in de Damon Hypersport is niet zoals saaie, oude veiligheidsmaatregelen. Er zit een aantal gave details aan die het rijden zelfs nog leuker maken. Met één druk op een knop kun je de positie van de handvaten, het zadel, het scherm en de voetsteunen wisselen tussen verschillende touring- en supersport-zitposities. Over de hoeveelheid elektriciteit die door het achterwiel wordt gepompt is nog niets bekendgemaakt. We verwachten dat het veel is en dat de cijfers goed zullen zijn, als ze de naam Hypersport waardig willen zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws