De laatste echte Lamborghini (volgens sommigen) was de Lamborghini Diablo. Dit was namelijk de laatste Italiaan zonder Duitse roots. In 1990 werd hij gelanceerd als opvolger van de Countach, en in 2001 besloot Lamborghini dat de rek er wel een beetje uit was.
Elf jaar is ook niet weinig, en je moet het grote geld van de nineties natuurlijk wel een beetje tevreden houden. Lamborghini wist dit, en besloot daarom zo veel verschillende versies te bouwen dat het rijden van een Diablo waarschijnlijk nog makkelijker is dan al die versies uit elkaar te houden.
We hebben daarom een poging gedaan om dat laatste toch iets makkelijker te maken met een lijst van de 10 heetste uitvoeringen van de Lamborghini Diablo.
01. Diablo (1990)
De eerste Diablo werd uitgerust met de 5,7-liter V12 die dezelfde basis had als die van de Miura, Countach en later ook de Murciélago. Die was goed voor een topsnelheid boven de 320 km/u. Hierdoor was hij een van de rapste uit zijn tijd. Net als bij de Countach, zijn de vroegere Diablo’s wat minder extravagant. Ze zijn wat strakker, met minder ‘aanhangsels’ dan de latere modellen bijvoorbeeld. Marcello Gandini is verantwoordelijk voor het uiterlijk van deze stier. Hij had eerder ook al de Miura en de Countach ontworpen.
02. Diablo VT (1993)
Het belangrijkste aan deze Diablo is dat hij vierwielaandrijving had. VT staat voor Viscous Traction, dit staat voor het vernieuwde differentieel dat een kwart van het vermogen naar de voorwielen stuurde als je met iets te veel snelheid instuurt en je achterwielen de grip verliezen. Daarnaast kreeg de Lamborghini Diablo verbeterde remmen, standaard stuurbekrachtiging, andere luchtinlaten en hier en daar wat andere kleine aanpassingen om het rijden wat ‘comfortabeler’ te maken.
03. Diablo SE30 (1994)
Met de Lamborghini Diablo SE30 werd de dertigste verjaardag van het merk gevierd. De SE30 was lichter en krachtiger dan de standaard Diablo (532 pk in plaats van 499 pk). Er zijn in totaal 150 exemplaren van deze uitvoering geproduceerd, allemaal met achterwielaandrijving. 28 Daarvan zijn uitgerust met het zogeheten JOTA-pakket, dit betekent nog meer pk’s, een andere motorkap met grotere luchtinlaten en straight pipe-uitlaten.
04. Diablo SV (1995)
510 pk en achterwielaandrijving gaven de SV een beetje de reputatie mee van onhandelbaarheid. Deze uitvoering kreeg onder andere een verstelbare achterspoiler.
05. Diablo VT Roadster (1995)
Deze VT miste een dak, had een iets andere bumper en andere bekleding om ‘m van de coupé te onderscheiden.
06. Diablo SV-R (1996)
De allereerste Lamborghini die officieel gebouwd is voor het circuit was deze gestripte SV.
07. Diablo SV, VT and VT Roadster (1999)
In 1999 was de tijd aangebroken voor een facelift. De inklapbare koplampen werden vervangen voor vaste exemplaren – van de Nissan 300ZX, nota bene. Het interieur kreeg ook een update en alle versies kregen wat meer spierballen (tot 536 pk). De productie van de basis-Diablo was hiermee ook beëindigd: er waren alleen SV’s en VT’s (en de VT Roadster).
08. Diablo GT (1999)
Lamborghini zou in totaal 83 GT’s maken – alleen voor Europa. De GT was een soort Diablo 911 GT3: een lichtere straatlegale versie met een (nog) meer uitgesproken uiterlijk en een grotere 6,0-liter V12 met 582 pk.
09. Diablo VT 6.0 (2000)
In 2000 stond Lamborghini geheel onder Audi’s gezellig-Duitse supervisie. Audi wilde de Diablo wat moderner maken voor de start van de Murcielago. De V12 was iets minder agressief dan die van de GT. De meeste hadden vierwielaandrijving, tenzij je je puppyogen opzette en het heel lief vroeg. Dan was een achterwielaangedreven Diablo VT nog altijd mogelijk.
10. Diablo GTR (2000)
Nog een circuitwapen, en misschien wel de heftigste van alle Diablo’s.
Reacties