Stel je voor: films zonder auto’s. Saai! De redactie van TopGear maakte een overzicht van de meest geslaagde combinaties tussen celluloid en Euro 98. Vandaag Deel II van de driedelige serie met de beste filmauto’s aller tijden, volgens TopGear. Maar voor je verder gaat: heb je Deel I al gelezen?

‘The King’

Cars, 2006
Strip ‘The King’ Weathers is een van de emotionele hoekstenen van Pixars Cars. Hij is ook een blauwe Dodge Charger Daytona Hemi uit 1969, met de stem van Richard Petty. Studiobaas John Lasseter is een toegewijd autofanaat en zoon van een onderdelenmanager bij een Chevrolet-dealer. Cars was deels een lofzang op het autoracen, en deels vloeide de film voort uit een roadtrip die Lasseter met zijn gezin maakte. Maar de film was ook geïnspireerd op de documentaire Divided Highways, over het Amerikaanse interstate-snelwegennetwerk, en vooral de ­Moeder aller Highways, Route 66. ‘Autoliefhebbers zijn heel fanatiek. Auto’s zijn hun leven. Voor hen wilde ik dat écht alle details klopten’, zei Lasseter.

Ford Falcon XB Coupe ‘Interceptor’

Mad Max, 1979 & Mad Max: Fury Road, 2015
George Millers Mad Max, een meesterwerkje van de Australische lowbudget-filmindustrie, liet maar weer eens zien dat noodzaak vindingrijk maakt. De artdirector van de film, Jon Dowding, koos voor een Australische Ford Falcon XB ­coupé als uitgangspunt voor de Pursuit Special van Max Rockatansky, vooral omdat hij robuust was en er makkelijk aan onderdelen te komen viel. Hij was uitgerust met een 5,75-liter Cleveland V8 met 600 pk dankzij een supercharger, en zijn uiterlijk was geïnspireerd door de Concorde, een uitzinnig conceptbusje uit 1977 van plaatselijke Ford-ontwerper Peter Arcadipane. Voor Mad Max 2 werden er twee vergrote benzinetanks in gemonteerd, de passagiersstoel werd ­verwijderd en Max voorzag de Interceptor van booby traps. De auto keerde terug in het briljant waanzinnige Fury Road uit 2015. ‘Ik rij zelf in een hybride auto,’ zegt Miller, ‘maar dat zou ik eigenlijk niet moeten opbiechten.’

Audi S8

Ronin, 1998
Ronin waren zwervende samoerai zonder meesters. In de klassieker van John ‘uitvinder van de autoachtervolging’ Frankenheimer zijn het huurlingen. De S8 werd ontdaan van zijn quattro voor maximaal overstuur.

Porsche 928

Risky Business, 1983
De filmdoorbraak van Tom Cruise is een rite-de-­passage-klassieker uit de jaren tachtig. Regisseur Paul Brickman koos voor de 928 omdat hij minder voor de hand liggend was dan de 911.

Porsche 917

Le Mans, 1971
Strikt genomen is dit misschien geen filmauto, maar de 917 domineerde destijds niet alleen de autosport, hij redde ook het anderszins kreupele ijdelheidsproject van Steve McQueen.

Lamborghini Miura

The Italian Job, 1969
Het Aosta-dal, een Lamborghini, een soundtrack van Quincy Jones: de eerste drie minuten van deze film vormen misschien wel de meest weergaloze openingsscène ooit.

Ford Deuce Coupe

American Graffiti, 1973
Het Aosta-dal, een Lamborghini, een soundtrack van Quincy Jones: de eerste drie minuten van deze film vormen misschien wel de meest weergaloze openingsscène ooit.

Batmobile

Batman, 1989 & Batman Returns, 1992
Tim Burtons Batman-reïncarnatie uit 1989 was het filmevenement van het jaar, deels dankzij de schitterende Gothic-aankleding van de regisseur. De geniale productiondesigner Anton Furst maakte van de nieuwe Batmobile een sexy hot-rod met een voorkant die vooral bestond uit een enorme straalmotor, en luchtinlaten aan de zijkant voor de naverbranders. Dankzij grijphaken en een centrale as kon de auto 180 graden ronddraaien, en hij kon ­zichzelf bovendien in volle bepantsering hullen. Vergeet gemakshalve maar even dat onder dat alles gewoon de aan elkaar gelaste chassis van twee Chevrolet Impala’s zaten. Lees nu ook Deel III van de beste filmauto’s aller tijden, volgens TopGear!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)