Stel je voor: films zonder auto’s. Saai! De redactie van TopGear maakte een overzicht van de meest geslaagde combinaties tussen celluloid en Euro 98. Vandaag het laatste deel van de driedelige serie met de beste filmauto’s aller tijden, volgens TopGear. Check ook Deel I en Deel II.
‘Mirt Mobile’
Wayne’s World, 1992
De Pacer van AMC kreeg een postmodern tweede leven dankzij Mike Myers’ spin-off van Saturday Night Live. In tegenstelling tot de op vergelijkbare wijze in de spotlights gezette DeLorean was de Pacer echt waardeloos, en daarom volmaakt om te figureren in dit verhaal over de sullige rockfans Wayne en Garth, wier programma op tv een onverwacht groot succes wordt. De Pacer werd door AMC in advertenties destijds omschreven als de ‘eerste brede kleine auto’. Auto? Bolderkar.
Alfa Romeo Spider Duetto
The Graduate, 1967
De laatste auto die werd ontworpen onder leiding van de Italiaanse designmaestro Battista ‘Pinin’ Farina. De Alfa Spider uit 1966 reed niet alleen Dustin Hoffmans personage Benjamin van de ene existentiële crisis naar de volgende, hij symboliseerde ook de honger van de Amerikaanse jaren-zestig-jeugd naar vrijheid, seks en protest. Die droom zou grotendeels worden gefnuikt door de Vietnamoorlog, net zoals de gracieuze kleine Alfa op het hoogtepunt zonder benzine kwam te staan.
Bumble Bee
Transformers, 2007-heden
In het Transformers-universum is Bumble Bee een Autobot en een van de trouwste medestrijders van Optimus Prime in de oorlog tegen de Decepticons. In Michael Bays Bergmaneske filmreeks (4,3 miljard dollar tot nu toe) is hij aanvankelijk uitgedost als een klassieke Camaro uit de jaren zeventig, waarna hij wordt geüpgraded naar het nieuwere model. Nou ja, het verklaart in ieder geval die gapende kieren tussen de carrosseriepanelen.
Fleetwood Bounder RV
Breaking Bad, 2008-2010 (tv)
De beste tv-serie ooit? Vince Gilligans verhaal over een scheikundeleraar op een middelbare school die drugsbaas wordt, werpt net zo makkelijk allerlei morele vragen op als de ‘held’ Walter White dure methamfetamine brouwt. Zijn voormalige leerling en handlanger Jesse Pinkman spoort een afgeragde camper op om om te bouwen tot een mobiel methlab. Als het ding in het derde seizoen de geest geeft, is dat echt een droevig moment.
Lotus Esprit Turbo
For Your Eyes Only, 1981
Bond-auto’s zijn niet los te zien van Bond-films, en de DB5 is de voor de hand liggende keuze. FYEO uit 1981 zette 007 na de excessen van Moonraker weer met beide benen op de grond, en de Esprit Turbo S3 was een gepastere keuze dan de witte onderzeeër uit The Spy Who Loved Me. Eén witte Turbo sneuvelt al in het begin. Het tweede exemplaar was bronskleurig, zodat hij bij de scènes in Cortina beter opviel. Zag er ook blits uit met ski’s.
Ford Econoline
Dumb and Dumber, 1994
Hoewel we het woord het liefst officieel in de ban doen bij TG, is ‘iconisch’ het enige geschikte bijvoeglijke naamwoord om de ‘shaggin’ wagon’ van Mutt Cutts te beschrijven. Lloyd Christmas en Harry Dunne, het duo dat het emotionele en intellectuele hart van het meesterlijke debuut van de gebroeders Farrelly vormt, ondernemen een ontdekkingsreis achter het stuur van een Ford Econoline-bestelbus, die heel overtuigend het uiterlijk van een harige hond heeft gekregen. (NB: Er komt ook een Lamborghini Diablo in de film voor, maar die is niet vermomd als een enorme hond.)
Ferrari 250 GT California Spyder
Ferris Bueller’s Day Off, 1986
In een andere wereld zou John Hughes net zo beroemd zijn als Spielberg. Ferris Bueller is een van zijn beste films, een escapistische fantasie waarin een jongen spectaculair spijbelt en het meisje van zijn dromen verovert – en de auto, een Ferrari 250 GT California Spyder. Alleen was het een replica met een Ford V8. Een echte is ruim 17 miljoen euro waard, maar een van de filmauto’s wordt binnenkort geveild, met een verwachte opbrengst van 225.000 euro.
Firebird Trans-Am
Smokey and the Bandit, 1977
Hét filmsucces van 1977 na Star Wars, over een vluchtchauffeur en zijn maat die het opnemen tegen de wet, had zich net zo goed kunnen afspelen in een universum hier ver vandaan – want zo ziet het Diepe Zuiden er in deze film uit. In feite één grote achtervolging met een Pontiac Trans-Am (natuurlijk onverwoestbaar), een jeugdige Burt Reynolds en een sheriff die Buford T. Justice heet. Wij willen ook een bakkie.
Dit was het laatste deel van de beste filmauto’s aller tijden, volgens TopGear!
Reacties