De beste snelle auto van 2016 en het beste winterwapen

De tweeling die perfectie een goede naam geeft – al is het om totaal verschillende redenen.

De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016
De beste snelle auto van 2016

De beste snelle auto van 2016

Mensen hebben de neiging te wensen dat de toekomst veel aspecten van het verleden bevat, en vaker wel dan niet zijn die retrospectieve verlangens volstrekt misplaatst. Iedereen die het Formule 1-seizoen van 2016 bagger vond, zou verplicht moeten worden om te kijken naar alle turbo-races uit het midden van de jaren tachtig – de zogenaamde ‘Gouden Tijd’ van de sport – om er zo aan te worden herinnerd wat voor een slaapverwekkend festijn dat was. Toch is het in de wereld van auto’s en autorijden vaak wel zo dat het vroeger beter, of in elk geval lolliger was. De Porsche 911 R is daarvan het bewijs.

Je moet je woorden zorgvuldig kiezen als je deze machine wilt omschrijven, niet in de laatste plaats omdat wie een 911 ouderwets noemt, direct beelden oproept van Porsches uit de jaren zeventig die bij regen ogenblikkelijk het struweel opzochten. Maar dat gezegd hebbende, is dit wel degelijk een auto van gisteren: hij haalt ruim 500 pk uit een atmosferische motor, die je aanspreekt via een handbak met zes versnellingen. Hij doet niet aan hybride of aan torque-vectoring en waant zich ook niets anders dan eenvoudigweg een auto om van te genieten. Hij had ook geen achterwielbesturing gehad als Porsche een manier zou hebben gevonden om te beweren dat het de rijeigenschappen niet beter zou maken. Maar dat lukte niet, en dus bleef de achterwielbesturing.

Is de 911 R echt zo snel?

Dit is een auto waarvan het filosofische bestaan z’n mechanische prestaties ver overtreft. Porsche nam alle dure onderdelen uit een 991 GT3 RS, behalve de brede carrosserie en de dikke vleugels, en ontwikkelde de handbak die het bedrijf beloofde nooit te zullen ontwikkelen omdat flippers aan het stuur de toekomst waren – dat zeiden ze bij de introductie van de 991 GT3, in 2013. Anders gezegd: Porsche zwichtte voor de druk van het publiek en maakte de 911 die 911-zeurpieten wilden.

De resultaten overtroffen de verwachtingen: de huilende zescilinder voelt 50 pk sterker aan dan met de PDK-transmissie, het onderstel betrekt je bij de beleving zoals geen enkele concurrent dat kan, en natuurlijk is het schakelen zelf bijna een wonder. De 911 R zorgt ervoor dat rondetijden op de Nürburgring irrelevant worden en gaat terug naar de basis van het pure genieten, het opgaan in hoe een auto rijdt en de zinderende ervaring die hij zijn bestuurder geeft. het duister, maar misschien wel een van de beste auto’s aller tijden.

Het beste winterwapen van 2016

Als de 911 R de belichaming is van de laatste natuurlijk ademende, puristische Porsche, dan is de Carrera 4S de vertegenwoordiger van de toekomst. Het afgelopen jaar zijn er kranten en tijdschriften vol geschreven over de heiligschennis die het is dat de tweede generatie van de 991 een turbo heeft. In een wereld die mechanische puurheid als beter beschouwt, werd deze tweede generatie onthaald op veel hoon. Maar de wereld staat niet stil. Wil de 911 een toekomst hebben, dan moet ook hij voldoen aan moderne maatstaven op het gebied van verbruik en uitstoot, en ziet het ernaar uit dat turbo’s voorlopig de toekomst hebben.

En we mogen het verlies van de natuurlijk ademende eerste generatie met z’n mechanische puurheid dan wel betreuren, de turbo heeft het koppel vergroot (tot 500 Nm), waar het verbruik en de prestaties een bruikbaarder sportauto voor elke dag hebben opgeleverd. Combineer dat met de bredere GT3-carrosserie, aandrijving op alle vier de wielen, achterwielbesturing, een sportuitlaat en een handbak, en zelfs de grootste purist zal moeten toegeven dat ie zo gek nog niet is.

Kan je goed met de Carrera 4S leven?

Tijdens je dagelijkse ritjes zal de Carrera 4S je door je stad of dorp voeren met een fijne brom uit de motor, terwijl je verbonden blijft met de buitenwereld door middel van Apple CarPlay of Porsches eigen PCM. Moet je ergens met het gezin heen? Dan frommel je je recalcitrante kinderen achterin de zitjes (sorry, Porsche noemt het stoelen) en kun je ook nog 125 liter bagage kwijt. Heb je ze eenmaal afgeleverd waar ze moeten zijn, dan neem je de langst mogelijke omweg naar huis. Natuurlijk zijn er snellere 911’jes (er zijn zelfs snellere vierwielaangedreven 911’s), maar die worden niet geleverd met een handbak en die herstellen dus ook niet de band tussen je voeten, handen en de techniek – daar duw en trek je aan een flipper, en dat is bepaald een ander gevoel. Hij rijdt net zo makkelijk over je favoriete b-weg op een zonnige dag als naar de top van een besneeuwde Alp na honderden kilometers over de Autobahn.

Het is de veelzijdigheid van de Carrera 4S die ‘m maakt tot TopGears Beste winterwapen van 2016.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken