Wat hebben hondenpoep, bakfietsen en de Biro met elkaar gemeen? Het zijn dingen die je in Amsterdam overal, op elke stoep tegenkomt en waar de inwoners zich scheel aan ergeren. Gelukkig voor de Amsterdammers lijkt er een einde te komen aan de Biro-terreur. Het elektrische vierwielertje moet vanaf nu een zichtbaar kenteken hebben en mag alleen gebruik maken van de rijbaan. Oh ja, op de stoep parkeren is ook verleden tijd voor het autootje. De Biro is vanaf november officieel een brommobiel.

Mensen parkeren hem vaak op de stoep, waar hij eigenlijk net te groot voor is. In januari van dit jaar kwam het probleem al ter sprake. Het ministerie van infrastructuur liet toen al weten dat ze het voertuigje voortaan als brommobiel wilden gaan beschouwen. Op dat moment was het echter nog onduidelijk of dit echt door zou gaan. Het Parool meldt nu dat er opnieuw een uitspraak is gedaan door het ministerie van infrastructuur.

Bestuurders moeten hun elektrische vierwieler in normale parkeervakken moet parkeren en ook hetzelfde tarief betalen als andere automobilisten. De karretjes moeten nu ook verplicht een kenteken dragen, zodat de politie kan controleren of zij zich houden aan de nieuwe regels. De reden dat het even geduurd heeft voordat er duidelijkheid kwam, was dat de gemeente een verzoek aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moest sturen.

Uitzonderingen voor gehandicapten

Dit ging om het aanpassen van de regelgeving rondom het parkeren van invalidenvoertuigen. Invaliden hoeven echter niet bang te zijn dat zij de dupe worden van de vernieuwde regelgeving. ‘Gehandicapten die hun Biro fysiek laten aanpassen, kunnen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer na keuring buiten de kentekenplicht worden gesteld,’ zegt verkeerswethouder Sharon Dijksma. Het gros van de bestuurders nu zijn echter influencers met een regenallergie of mensen die hun Panamera niet in de stad willen zetten.

De gemeente schat in dat invaliden niet veel gebruik maken van het autootje. Zij zullen eerder voor de Canta kiezen, die door de minister wel wordt beschouwd als gehandicaptenvoertuig. Begin november moeten eigenaren van Biro’s hun voertuig laten voorzien van een kenteken. De gemeente werkt momenteel aan een overgangsregeling voor bestaande Biro-bestuurders.

In januari werd er een Biro-dealer door AT5 geïnterviewd. ‘Er zijn klanten die gewoon “niet optimaal” rekening houden met anderen en dat is puur het gedrag van de klant. Laten we ervoor zorgen dat het gewoon op een nette manier gedaan wordt. Kijk hoeveel fietsen er staan, hoeveel scooters er staan. Alles wat in de openbare ruimte staat zorgt voor irritatie’, aldus Biro-importeur Pieter Vermeer.

(Beeld: Birò Nederland)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)