De BMW X2 is de leuker ogende, maar minder verstandige variant van de BMW X1. En als je dan toch bezig bent met ratio uit het raam te gooien, kun je net zo goed een minder verstandige motorvariant nemen. Of beter: de minst verstandigste. Pak daarom de BMW X2 M35i, de nieuwste en snelste motorisering.
De laatste keer dat BMW het cijfer ’35’ op een auto plakte was bij de M235i en M135i. De topper uit het gamma had een zes-in-lijn. Dit model werd plots vervangen door de M140i en M240i en de typeaanduiding 35 verdween. Nu pas is de logica achter deze zet duidelijk.
Er moest ruimte in het gamma gemaakt worden voor een nieuwe vijfendertig: de BMW X2 M35i. Deze krijgt geen zes-in-lijn, maar een 2,0-liter viercilinder. Wél met een volwassen 306 pk en 450 Nm koppel. Hiermee zit de BMW X2 M35i in 4,9 seconden op de 100 km/u. Een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn standaard.
Stuurt de BMW X2 M35i ook beter?
Uiteraard laat BMW de sportiefste X2 niet los zonder de nodige onderstel-tweaks. De demping en vering zijn respectief stijver en harder afgesteld en optioneel kun je adaptieve vering nemen. Tussen de voorwielen plaatste BMW zelfs een primeur: het M Sport-differentieel op de vooras.
Je herkent de BMW X2 M35i aan het M-sportpakket aan de buitenkant en uniek voor de snelste versie is de kleur Cerium Grey. Om plaats te maken voor de 18-inch remschijven plaatst het merk 19- of 20-inch wielen. En bestel direct dat zo-fout-dat-het-lekker-is rode interieur.
In maart 2019 starten productie en levering van de nieuwe BMW X2 M35i. De prijzen volgen later. De BMW X2 sDrive20i is nu met 47.000 euro de duurste benzineuitvoering.
MarcelB heeft op 27 maart 2019 geschreven:
Door de andere opzet, het platform is gemaakt voor voorwielaandrijving, is m.i. een zescilinder niet mogelijk door gebrek aan ruimte. De motor is hier dwarsgeplaatst en de 6 cilinder bij BMW altjd in de lengte.