
De BMW X2 is de leuker ogende, maar minder verstandige variant van de BMW X1. En als je dan toch bezig bent met ratio uit het raam te gooien, kun je net zo goed een minder verstandige motorvariant nemen. Of beter: de minst verstandigste. Pak daarom de BMW X2 M35i, de nieuwste en snelste motorisering.
De laatste keer dat BMW het cijfer ’35’ op een auto plakte was bij de M235i en M135i. De topper uit het gamma had een zes-in-lijn. Dit model werd plots vervangen door de M140i en M240i en de typeaanduiding 35 verdween. Nu pas is de logica achter deze zet duidelijk.
Er moest ruimte in het gamma gemaakt worden voor een nieuwe vijfendertig: de BMW X2 M35i. Deze krijgt geen zes-in-lijn, maar een 2,0-liter viercilinder. Wél met een volwassen 306 pk en 450 Nm koppel. Hiermee zit de BMW X2 M35i in 4,9 seconden op de 100 km/u. Een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving zijn standaard.
Stuurt de BMW X2 M35i ook beter?
Uiteraard laat BMW de sportiefste X2 niet los zonder de nodige onderstel-tweaks. De demping en vering zijn respectief stijver en harder afgesteld en optioneel kun je adaptieve vering nemen. Tussen de voorwielen plaatste BMW zelfs een primeur: het M Sport-differentieel op de vooras.
Je herkent de BMW X2 M35i aan het M-sportpakket aan de buitenkant en uniek voor de snelste versie is de kleur Cerium Grey. Om plaats te maken voor de 18-inch remschijven plaatst het merk 19- of 20-inch wielen. En bestel direct dat zo-fout-dat-het-lekker-is rode interieur.
In maart 2019 starten productie en levering van de nieuwe BMW X2 M35i. De prijzen volgen later. De BMW X2 sDrive20i is nu met 47.000 euro de duurste benzineuitvoering.
Meer van TopGear


BMW iX2 review: Voegt de minder praktische SUV wat toe?

BMW iX2 1e rij-indruk: Hoe rijdt de sportievere versie van de X1?

Zie jij (zonder te spieken) van welk bekend automerk deze SUV is?

De nieuwe BMW X2 is sneller dan de eerste elektrische iX2

Je kunt alvast de BMW iX2 configureren… in Fortnite

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Door de andere opzet, het platform is gemaakt voor voorwielaandrijving, is m.i. een zescilinder niet mogelijk door gebrek aan ruimte. De motor is hier dwarsgeplaatst en de 6 cilinder bij BMW altjd in de lengte.