Internationale prijzen verschillen nogal van de Nederlandse prijzen. Bij auto’s met grote motoren mag je gerust een tonnetje (of zelfs twee, of drie) toevoegen vanwege de BPM en de BTW. Wat zijn nou eigenlijk de duurste auto’s van Nederland? Voor de overzichtelijkheid pakten we alle auto’s die meer dan 400.000 euro kosten. De Aston Martin DBS Volante en de Ferrari GTC4Lusso V12 vallen bijvoorbeeld net buiten het lijstje. Per auto pakken we trouwens de duurste uitvoering, dus als de Aventador SVJ Roadster al in het lijstje staat, pakken we niet nog een keer de Aventador S. Zeer gelimiteerde oplages, die vaak toch al gelijk uitverkocht zijn, slaan we ook even over. Voor die prijzen kun je kijken naar de duurste auto’s ooit.

Bugatti Chiron – 2.500.000 euro (ex. belastingen)

Bugatti kon de Veyron maar moeilijk slijten. De marketingafdeling moest de ene na de andere speciale uitvoering bedenken om de exemplaren maar aan de man te brengen. Dus om de verkopen van de Chiron te bespoedigen, leek het het merk een goed idee om de prijs meer dan te verdubbelen: van 1 miljoen naar 2,4 miljoen. Een succesvolle zet, want de Bugatti Chiron is bijna uitverkocht na vier jaar tijd. Met belastingen erbij gaat de prijs over de 3 miljoen euro.

Rolls-Royce Phantom EWB – ongeveer 635.000 euro

Exacte prijzen communiceert Rolls-Royce liever niet in Nederland, omdat de prijzen fluctueren aan de hand van de wisselkoers. Voor de versie met lange wielbasis moet je rekening houden met een prijs over de zes ton. En dat is nog voor opties, want natuurlijk wil je een sterrenhemel, hoogpolig tapijt en een bijzonder motiefje op het dashboard.

Lamborghini Aventador SVJ Roadster – 607.003 euro

De nieuwe BPM-regels pakten gunstig uit voor Lamborghini in Nederland. De Huracán werd in een klap 14.000 euro goedkoper. Bij de Aventador scheelt het een paar duizend euro op de aanschafprijs. Nog altijd blijft het een forse prijs voor de snelste Aventador ooit gemaakt en het is de op twee na duurste auto die je nieuw in Nederland kunt bestellen. De Aventador SVJ waarin je geen vliegen hapt, kost 565.404 euro. Een reguliere Aventador S kost je trouwens 484.913 euro.

Rolls-Royce Cullinan Black Badge – ongeveer 475.000 euro

De nieuwe Rolls-Royce Cullinan Black Badge voegt 29 pk en 50 Nm toe en dat maakt het de sterkste Cullinan ooit. De 6,75-liter V12 produceert nu in totaal 600 pk en 900 Nm. Het is nu nog de jongste Rolls-Royce, maar die titel pakt de nieuwe Ghost binnenkort. Wat die moet kosten, is nog niet bekend. De instapprijs van de normale Cullinan ligt trouwens rond de 415.000 euro, alsnog een van de duurste auto’s van Nederland.

Ferrari SF90 Stradale – 455.827 euro

De elektromotoren vullen het vermogen aan tot een systeemvermogen van 1.000 pk. En wat kan de Ferrari SF90 Stradale daarmee? In 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u schieten, bijvoorbeeld. Of van 0 naar 200 in 6,9 seconden. 340 km/u is de topsnelheid. Zonder de verbrandingsmotor kan de Ferrari SF90 Stradale tot wel 135 km/u rijden. Een achteruitversnelling ontbreekt: achteruitrijden kan alleen op elektropower.

Ferrari 812 GTS – 423.528 euro

Ondanks de extra 75 kilo voor de dakconstructie en de verstevigingen meebrengen, vliegt de cabrio van 0 naar 100 km/u in minder dan drie seconden en van 0 naar 200 km/u in 8,3 seconden. De topsnelheid van de 812 GTS is 340 km/u. Het Ferrari-rode lijntje begint kom je tegen bij 8.900 tpm. Je kunt je gehoorapparaat wel alvast gaan bestellen.

Rolls-Royce Dawn Black Badge – meer dan 430.000 euro

Bij de Cullinan voegde de Black Badge-upgrade even 60.000 euro toe, dus je kunt er gerust vanuit gaan dat er bij de Dawn ook zoiets bovenop de reguliere vanafprijs van ongeveer 430.000 euro komt. Er is 30 pk extra vrijgekomen in de 6,6-liter, twin-turbo V12, waardoor het totaal op 600 pk komt te liggen. Ook het koppel is verhoogd: met 20 Nm naar 840 Nm. 0 naar 100 km/u doet de Dawn Black Badge in 4,9 seconden en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Mercedes-AMG GT Black Series – 420.000 euro

De AMG GT Black Series is de krachtigste straat-Mercedes ooit gebouwd. Plus één van de duurste auto’s van Nederland. AMG monteerde een speciale flat-plane krukas onder in de 4,0-liter V8; dit is momenteel de enige Duitse productieauto met zo’n vlakke krukas. Verder ging de ontwerpafdeling in samenwerking met de aerodynamica-afdeling flink los op het uiterlijk van de Black Series. De splitter op de neus is inschuifbaar, omdat hij in de uitgeklapte modus niet straatlegaal zou zijn.

McLaren 765LT – 412.000 euro

Meer power, meer downforce en minder gewicht. De naam McLaren 765LT verraadt het vermogen al: 765 pk, dat is 45 pk meer dan de 720S (alsof we dat moesten verduidelijken). Hij weegt daarbij 80 kilo minder. De 0-100-tijd krimpt met 0,1 seconde naar 2,8 seconden. De 0-200-tijd is nu 7,2 seconden, nipt langzamer dan de tijden van de Senna en de P1. De topsnelheid is 330 km/u. Het vermogen komt, zoals altijd bij McLaren, uit de bekende 4,0-liter V8. De versnellingen zijn de kortste ooit in een McLaren, voor nog meer acceleratie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)