
De laatste BMW M5 Touring die de fabriek verliet, was de E61-generatie in 2010. Van alle 20.589 geproduceerde M5’s hadden slechts 1.025 stuks een doorlopend dak. Niet genoeg, blijkbaar, want van de F10/F11-generatie kwam er geen M5 Touring.
Toch wilde de eigenaar van koolstofvezelboer CarbonFiber Dynamics er eentje. Dus werd Aulitzky Tuning in Duitsland ingeschakeld om, naar goed voorbeeld van de eerste BMW M3 Touring (F81) ter wereld, zelf de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld te bouwen. En om daarna een stapje verder te gaan.
Waarom is dit pas de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld?
Het werd Aulitzky Tuning al snel duidelijk waarom niemand eerder een poging gedaan had. Alles paste een stuk lastiger dan gedacht. Neem de luchtvering van de BMW 550i Touring: die heeft een M5 Sedan niet. De ophanging moest voor het grootste deel zelf gefabriceerd worden. Ook de volledige kabelboom moest aangepast worden.
En als je dan zo ver gekomen bent, ga je natuurlijk een stap verder. TheTurboEngineers uit Duitsland pakte de turbo’s aan, zodat de V8 nu meer dan 800 pk produceert. Prachtige koolstofvezel inlaten van Eventuri Intakes bevorderen de luchtstroom naar de achtcilinder. CSF leverde de intercoolers en de wielen komen van 6Sixty Design Wheels.
Foto’s: Matthew Dear Photography
De eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Chris Harris Drives: Best of BMW

BMW 320d vs M5 F10 – nieuw of gebruikt?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Die M5 touring ziet er wel aardig uit, maar die M3 is een proletenbak.