
De laatste BMW M5 Touring die de fabriek verliet, was de E61-generatie in 2010. Van alle 20.589 geproduceerde M5’s hadden slechts 1.025 stuks een doorlopend dak. Niet genoeg, blijkbaar, want van de F10/F11-generatie kwam er geen M5 Touring.
Toch wilde de eigenaar van koolstofvezelboer CarbonFiber Dynamics er eentje. Dus werd Aulitzky Tuning in Duitsland ingeschakeld om, naar goed voorbeeld van de eerste BMW M3 Touring (F81) ter wereld, zelf de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld te bouwen. En om daarna een stapje verder te gaan.
Waarom is dit pas de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld?
Het werd Aulitzky Tuning al snel duidelijk waarom niemand eerder een poging gedaan had. Alles paste een stuk lastiger dan gedacht. Neem de luchtvering van de BMW 550i Touring: die heeft een M5 Sedan niet. De ophanging moest voor het grootste deel zelf gefabriceerd worden. Ook de volledige kabelboom moest aangepast worden.
En als je dan zo ver gekomen bent, ga je natuurlijk een stap verder. TheTurboEngineers uit Duitsland pakte de turbo’s aan, zodat de V8 nu meer dan 800 pk produceert. Prachtige koolstofvezel inlaten van Eventuri Intakes bevorderen de luchtstroom naar de achtcilinder. CSF leverde de intercoolers en de wielen komen van 6Sixty Design Wheels.
Foto’s: Matthew Dear Photography
De eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Chris Harris Drives: Best of BMW

BMW 320d vs M5 F10 – nieuw of gebruikt?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Die M5 touring ziet er wel aardig uit, maar die M3 is een proletenbak.