
De laatste BMW M5 Touring die de fabriek verliet, was de E61-generatie in 2010. Van alle 20.589 geproduceerde M5’s hadden slechts 1.025 stuks een doorlopend dak. Niet genoeg, blijkbaar, want van de F10/F11-generatie kwam er geen M5 Touring.
Toch wilde de eigenaar van koolstofvezelboer CarbonFiber Dynamics er eentje. Dus werd Aulitzky Tuning in Duitsland ingeschakeld om, naar goed voorbeeld van de eerste BMW M3 Touring (F81) ter wereld, zelf de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld te bouwen. En om daarna een stapje verder te gaan.
Waarom is dit pas de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld?
Het werd Aulitzky Tuning al snel duidelijk waarom niemand eerder een poging gedaan had. Alles paste een stuk lastiger dan gedacht. Neem de luchtvering van de BMW 550i Touring: die heeft een M5 Sedan niet. De ophanging moest voor het grootste deel zelf gefabriceerd worden. Ook de volledige kabelboom moest aangepast worden.
En als je dan zo ver gekomen bent, ga je natuurlijk een stap verder. TheTurboEngineers uit Duitsland pakte de turbo’s aan, zodat de V8 nu meer dan 800 pk produceert. Prachtige koolstofvezel inlaten van Eventuri Intakes bevorderen de luchtstroom naar de achtcilinder. CSF leverde de intercoolers en de wielen komen van 6Sixty Design Wheels.
Foto’s: Matthew Dear Photography
De eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Chris Harris Drives: Best of BMW

BMW 320d vs M5 F10 – nieuw of gebruikt?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Die M5 touring ziet er wel aardig uit, maar die M3 is een proletenbak.