De laatste BMW M5 Touring die de fabriek verliet, was de E61-generatie in 2010. Van alle 20.589 geproduceerde M5’s hadden slechts 1.025 stuks een doorlopend dak. Niet genoeg, blijkbaar, want van de F10/F11-generatie kwam er geen M5 Touring.

Toch wilde de eigenaar van koolstofvezelboer CarbonFiber Dynamics er eentje. Dus werd Aulitzky Tuning in Duitsland ingeschakeld om, naar goed voorbeeld van de eerste BMW M3 Touring (F81) ter wereld, zelf de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld te bouwen. En om daarna een stapje verder te gaan.

Waarom is dit pas de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld?

Het werd Aulitzky Tuning al snel duidelijk waarom niemand eerder een poging gedaan had. Alles paste een stuk lastiger dan gedacht. Neem de luchtvering van de BMW 550i Touring: die heeft een M5 Sedan niet. De ophanging moest voor het grootste deel zelf gefabriceerd worden. Ook de volledige kabelboom moest aangepast worden.

En als je dan zo ver gekomen bent, ga je natuurlijk een stap verder. TheTurboEngineers uit Duitsland pakte de turbo’s aan, zodat de V8 nu meer dan 800 pk produceert. Prachtige koolstofvezel inlaten van Eventuri Intakes bevorderen de luchtstroom naar de achtcilinder. CSF leverde de intercoolers en de wielen komen van 6Sixty Design Wheels.

Foto’s: Matthew Dear Photography

De eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld

Reacties

  • Chris heeft op 21 augustus 2018 geschreven:

    Die M5 touring ziet er wel aardig uit, maar die M3 is een proletenbak.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)