
De laatste BMW M5 Touring die de fabriek verliet, was de E61-generatie in 2010. Van alle 20.589 geproduceerde M5’s hadden slechts 1.025 stuks een doorlopend dak. Niet genoeg, blijkbaar, want van de F10/F11-generatie kwam er geen M5 Touring.
Toch wilde de eigenaar van koolstofvezelboer CarbonFiber Dynamics er eentje. Dus werd Aulitzky Tuning in Duitsland ingeschakeld om, naar goed voorbeeld van de eerste BMW M3 Touring (F81) ter wereld, zelf de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld te bouwen. En om daarna een stapje verder te gaan.
Waarom is dit pas de eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld?
Het werd Aulitzky Tuning al snel duidelijk waarom niemand eerder een poging gedaan had. Alles paste een stuk lastiger dan gedacht. Neem de luchtvering van de BMW 550i Touring: die heeft een M5 Sedan niet. De ophanging moest voor het grootste deel zelf gefabriceerd worden. Ook de volledige kabelboom moest aangepast worden.
En als je dan zo ver gekomen bent, ga je natuurlijk een stap verder. TheTurboEngineers uit Duitsland pakte de turbo’s aan, zodat de V8 nu meer dan 800 pk produceert. Prachtige koolstofvezel inlaten van Eventuri Intakes bevorderen de luchtstroom naar de achtcilinder. CSF leverde de intercoolers en de wielen komen van 6Sixty Design Wheels.
Foto’s: Matthew Dear Photography
De eerste BMW M5 Touring (F11) ter wereld
Meer van TopGear


De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Chris Harris Drives: Best of BMW

BMW 320d vs M5 F10 – nieuw of gebruikt?

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Die M5 touring ziet er wel aardig uit, maar die M3 is een proletenbak.