Sedans worden vaak beschouwd als een beetje saai. En in de vorm van zwarte of grijze leasebakken met brave dieselmotoren zijn ze dat natuurlijk ook wel. Om je te onderscheiden van de massa moet je je toevlucht zoeken tot de kleurstaaltjes en optielijsten; of je wenden tot een van de vele niches die een alternatief bieden. Vooral door dat laatste lijken ‘gewone’ sedans steeds minder interessant te worden. Toch zien we mogelijkheden. Net toen je bedacht had of je een Audi TT of een Audi R8 wilde, sta je voor een nieuw dilemma. Waarvoor kies jij: een nieuwe BMW 3-serie of een gebruikte BMW M5? Volg jij je hart of je verstand?

Een nieuwe BMW 320d

Kosten: € 49.267 – € 54.766 (NL) / € 38.850 – € 43.750 (B) Pluspunten: Zuinig, rijdt goed, niet-aanstootgevend stijlvol, makkelijk te verkopen Minpunten: Niet echt een heel creatieve keus, de nieuwe is niet moeders mooiste, gevoelig voor opties Jarenlang was de BMW 320d de logische keus voor wie een allrounder wilde hebben. Een goed rijdende, goed gebouwde compacte sedan die vrijwel overal geschikt voor was. In z’n nieuwste hoedanigheid is hij alweer net zo rationeel en briljant als altijd. Veel autojournalisten bevelen deze auto aan hun familie en vrienden aan, en dat met recht en reden. Hij kan alles aan, je rijdt nooit voor aap, hij is competent. Bovendien is er altijd een markt voor, zelfs nu we in diesel-hatende tijden leven. Maar voor de prijzen die BMW minimaal wil hebben (zonder ook maar één optie) kijkt er ineens een supersedan om de hoek, en die zet je aan het denken.

Of een gebruikte BMW M5 (F10)

Kosten: € 45.000+ Pluspunten: Het is een M5! Met een twin-turbo V8! En 560 pk! Veel punten bij de Shell! Minpunten: Je hebt aandelen Koninklijke Olie nodig om ’m te ­rijden, en een grotere brievenbus voor alle boetes Vergeet even dat er gewone sedans bestaan. Wat dacht je van iets dat wat meer, eh, super is? Iets met een 560 pk en 680 Nm krachtige, 4,4-liter grote V8 misschien? Juist: het is de BMW M5 van de F10-serie. Ja, we weten dat het moeilijk te geloven is, maar echt: er bestaan F10’s, met niet te veel kilometers erop, voor zo’n 45.000 euro. Natuurlijk moet je rekening houden met een stevige verzekeringspremie, aardig wat wegenbelasting, niet al te goedkope reparaties en onderhoud, en met meer benzine dan je vorige drie auto’s bij elkaar dronken. Maar als je ’s avonds laat aan het rekenen slaat, is hij alsnog erg verleidelijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)