Gruwelrecept. Men neme een standaard Ferrari 328 GTS, verwijdere vervolgens de gehele carrosserie, plakke er iets (op het eerste oog) totaal nutteloos op en noeme hem de Ferrari 328 Conciso. De Conciso is bondig, figuurlijk en letterlijk.

Deze Ferrari 328 Conciso lost problemen op die veel mensen met de 328 GTS niet hadden. Niemand vond ie te veel beschutting bood, te zwaar was of dat het in- en uitstappen te makkelijk ging. De Duitse ontwerper Bernd Michalak dacht hier anders over en ontwierp een carrosserie genaamd Conciso, wat ‘bondig’ in het Italiaans betekent.

Bondig is hij zeker

Deuren? Niet te bekennen. Je klimt namelijk over de brede zijkant en laat jezelf zakken in de hoop dat je in de stoel terechtkomt. Als je zit, is het wel verstandig om een helm op te doen. Michalak monteerde namelijk geen voorruit. Het interieur is waterbestendig, al zouden we niet graag met nat weer in deze Conciso willen rijden.

Het bouwsel weegt immers 982 kg, heeft 274 pk, achterwielaandrijving en een rolbeugel is nergens te bekennen. Accelereren doet hij, voor een auto uit 1989, vlug; binnen vijf seconden tik je de honderd aan en hij blijft doorgaan tot zo’n 280 km/u. Schakelen doe je ouderwets: handmatig, met een vijfbak.

Jij kunt hem kopen

De Ferrari 328 Conciso heeft de benodigde historie en heeft meermalen zijn gezicht laten zien bij Ferrari-evenementen in en rondom België. In 1993 stond hij op de IAA van Frankfurt en een jaar later in Genève. In 1998 werd hij verkocht aan een Belg die hem in zijn woonkamer parkeerde.

Die vriendelijke Belg heeft een andere koffietafel aangeschaft en besluit hem te verkopen. Veilinghuis RM Sotheby’s biedt de aparte creatie aan op hun jaarlijkse Monaco-veiling op 12 mei. Je krijgt er twee helmen, Belgische homologatie-papieren, foto’s en een deel van Michalaks ontwerp-uitrusting bij. Leuke aankoop voor de zomer, wellicht?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear