Kleintjes worden groot. Dat geldt in zekere zin ook voor de Fiat Panda. Fiat vindt het model ook wat groot geworden en noemt het zelfs de Grande Panda. Dat doen ze mede omdat de oude Panda nog steeds leverbaar is. In Nederland is de auto voorgesteld als elektrische auto en voor nu is er ook Grande Panda met benzinemotor. Daar is iets bijzonders mee aan de hand.
Ten eerste even de specificaties van het nieuwe model. Fiat noemt hem zelf de Grande Panda Hybrid. Dat is niet helemaal onwaar, want de 1,2-liter driecilinder benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor. Deze zit tegen de transmissie aan, ondersteunt bij het wegrijden en vangt wat energie op bij het afremmen. Het voordeel van dit systeem, naast dat het de uitstoot iets drukt, is dat het zowel compact als licht is.
Prijs Grande Panda Hybrid
In Nederland kun je hem ook krijgen. De prijs van de Fiat Grande Panda Hybrid is 25.999 euro. Dat is evenveel als de elektrische Fiat Grande Panda, die Fiat Panda E noemt. Of dit een verwijzing is naar Musica É van de Italiaanse zanglegende Eros Ramazzotti is onbekend, maar zeer aannemelijk. Nu denk jij: ‘kan dat niet goedkoper?’ en dat is geen gekke gedachte, want 26 mille voor een Panda is veel geld.
Het gekke is: het kan wel, maar niet in Nederland. Voor Duitsland is de Panda namelijk aangekondigd met dezelfde motor in ‘Pop’-uitvoering. Die is heerlijk en doet qua uitstraling denken aan een combinatie van de eerste en tweede generatie Panda. Het gaafste onderdeel zijn die stalen velgen, de zogenaamde ‘steelies’. Een navigatiesysteem ontbreekt, in plaats daarvan zit er een telefoonhouder, iets dat we ook zagen bij de faceliftversie van de Volkswagen Up! en briljant in zijn eenvoud.
Waarom is de goedkoopste Grande Panda er niet met benzinemotor?
Nu vroegen wij ons af waarom deze variant niet in Nederland leverbaar is en het antwoord is tweeledig. We spraken met Fiat Nederland en die gaven aan dat mensen vaak het instapmodel overslaan. Uiteindelijk willen we toch automatische airco, elektrische ramen achter en Apple CarPlay. Mocht er overigens massaal vraag zijn naar de goedkoopste Panda met benzinemotor, dan kan het model wellicht toch nog komen.
Lees ook: De betaalbare Fiat Grande Panda heeft een geniale laadkabel
Een andere reden is de extra BPM-belasting die in Nederland geheven wordt. De standaard Panda kost in Duitsland 18.990 euro en de Icon 20.490. Dat betekent dat de Panda in Duitsland 5.500 euro goedkoper is. Mocht je trouwens per se de steelies willen hebben, kun je die in Nederland wel krijgen als je de elektrische Grand Panda als ‘(RED)’ bestelt. Dan zijn ze meteen wit, net als bij de toffe Panda 4×4’s uit de jaren ’80.
Axel heeft op 30 januari 2025 geschreven:
“Uiteindelijk willen we toch automatische airco, elektrische ramen achter en Apple CarPlay.”
Dat meot zijn:
“Uiteindelijk willen we toch automatische airco, elektrische ramen achter en Android Auto.”
Remon heeft op 30 januari 2025 geschreven:
Fiat Grande Duplo