Vorige week werd duidelijk dat het ministerie van Justitie en Veiligheid een inflatiecorrectie van 8,6 procent op de Nederlandse verkeersboetes wil loslaten. Als reactie op de aankondiging, volgden uiteraard wat kamervragen. Bijvoorbeeld de vraag of het wel zo’n goed idee was ‘om ten tijde van een ernstige koopkracht- en armoedecrisis verkeersbekeuringen te laten meestijgen met de inflatie’.

De minister van Justitie en Veiligheid Yeşilgöz-Zegerius heeft gisteren antwoord gegeven op de binnengekomen vragen. ‘Ik vind het niet voor de hand liggen om de indexering van Wahv-boetes* [verkeersboetes] aan te grijpen om de gevolgen van de inflatie te dempen’, laat de minister weten in haar antwoorden op de kamervragen.

De boetes niet meenemen in de inflatiecorrectie zou ervoor zorgen dat het effect van de boetes afneemt: ‘Afwijken van de jaarlijkse indexering zou tot gevolg hebben dat een opgelegde Wahv-boete voor alle verkeersdeelnemers relatief minder zwaar wordt. Daarmee wordt onveilig rijgedrag minder hard ontmoedigd.’

Daarnaast hoef je geen verkeersboetes te rijden. Het zijn volgens de minister kosten die je kunt vermijden: ‘Het gaat bij Wahv-boetes bovendien om vermijdbare kosten – je hoeft niet te hard of door een rood licht te rijden. Verkeersdeelnemers die zich aan de regels houden hoeven deze kosten niet te betalen.’

‘Gevolgen van de verhoging verkeersboetes zijn beperkt’

Tot slot beargumenteert de minister dat de stijging van de kosten wel meevallen: ‘Daarnaast zijn de gevolgen van deze indexering bij de meeste Wahv-boetes in absolute zin ook beperkt. De gemiddelde Wahv-boete bedroeg in 2021 bijvoorbeeld 81,15 euro. Deze indexering heeft tot gevolg dat de gemiddelde boete met iets minder dan 7 euro stijgt. De meeste mensen zullen ook niet regelmatig een verkeersboete opgelegd krijgen.’

Overigens worden andere boetes wel duurder: ‘Bij de zwaardere verkeersovertredingen uit de Wahv, die meer gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid, zijn de gevolgen van de indexering groter. Denk bijvoorbeeld aan het vasthouden van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Deze boete gaat met 30 euro omhoog naar 380 euro.’

*Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften

Advertentie

Reacties

  • Anton says at 16 september 2022:

    Nederland behoort al jaren tot de top met de hoogte van de verkeersboetes. Er is geen enkel ander EU land waar de verkeersboetes zo hoog zijn dan in Nederland, en nog blijft onze asociale regering de verkeersboetes elk jaar opnieuw verhogen

    Reply
  • verdacht@safeonweb.be says at 16 september 2022:

    Mail adres wordt dus duidelijk wel getoond noreply@gmail.co .
    Best dat ik een fake adres gebruik.

    Reply
  • Noreply@gmail.co says at 16 september 2022:

    Een goede zaak.
    Verhoging mag zeker nog wat sneller gaan

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie